موسسه تندخوانی نصرت

تندخوانی

تندخوانی

ما چگونه تندخوان میشویم

یک صفحه از کتابی را باز کنید و برای یک ثانیه، نگاهی کلی به آن صفحه بندازید. آیا می توانید هیچ کلمه، خط، شکل، یا جمله ای از آن را به یاد بیاورید؟ آیا می توانید این صفحه را دوباره تشخیص دهید؟ همان گونه که ما اکنون می دانیم، ما این اطلاعات را جذب می کنیم. اگر شک دارید، به آن چه چشمان شما بلافاصله و به طور ناگهانی، هنگام رانندگی در پیچ یک جاده ی کوهستانی جذب می کنند، فکر کنید: اتومبیل ها و کامیون های زیادی به سمت شما می آیند، بسیاری از آن ها در همان جهتی که شما در حرکتید، حرکت می کنند، ده ها هزار درخت، صدها خانه و احتمالاً پرندگان و حیوانات را نیز در حرکت مشاهده می کنید. مشاهده ی همه ی این ها در کمتر از ثانیه رخ می دهد. فکر کنید در مقایسه با همه ی این ها، دیدن فقط چند کلمه روی یک صفحه چقدر ناچیز و کوچک است. پس ، شما می توانید این کار را انجام دهید. مهارت هایی که شما در صدد یادگیر ی آن ها هستید، شما را قادر می سازند حرکت های سریع خواندن را که نتیجه ی استفاده از دید جانبیِ افقی و عمودی است تجربه کنید. با یادگیری این مهارت ها، خواهید توانست دید جانبی و دید مرکزی، و به طرز شگفت انگیزی توانایی تصویری سریع چشم / مغزتان را با هم ترکیب کنید. از این تکنیک ها می توان برای اسکن ( برای مرور )، بازبینی ( به عنوان تمرین ) ، برای افزایش سرعت خواندن ( به عنوان تمرین )، برای گسترش دید جانبی ( به عنوان یک تمرین کلی برای چشم ها) ، و همان گونه که بهترین شود.

  • تندخوانی یک روش برای مطالعه است.
راهنمای تصویری درباره تندخوانی، تندخوانی چیست برای دانلود این توضیح ویدویی، اینجا کلیک کنید
تندخوانی

تندخوانی یعنی میزان ثابت انرژی و بردن بیشترین سود.

فرض کنید این تریلی، میخواهد از تهران به مشهد برود. اما او فقط یک دهم ظرفیت خودش بار زده است. و بابت این حمل و نقل، کرایه کامل رفت و برگشت را دریافت کرده است. اما راننده می توانست در کنار این بار، بارهای چندمشتری دیگر را حمل کند و از هر کدام کرایه کامل را دریافت کند. به اینصورت او میتوانست تا ده برابر بیشتر سود ببرد. تندخوانی، یعنی استفاده از تمام ظرفیت خودت. کندخوان و تندخوان، یک میزان وقت و انرژی برای کتاب خواندن مصرف میکنند اما کسی که تندخوان است اطلاعات بیشتری به دست می اورد و حس رضایت بیشتری از حفظ کردن دارد. تندخوانی یعنی میزان ثابت انرژی و بردن بیشترین سود.

تندخوانی

تندخوانی یعنی جبران گذشته

قبل از شروع دوره های تغییر و رشد فردی، لازم است از وجود مبانی لازم برای پیشرفت اطمینان حاصل کنید. برای هر تغییری، نیاز به مطالعه دارید و آیا قصد ایجاد یک تغییر اساسی در زندگی خود را دارید؟ پس نیاز دارید در ان مورد، خیلی خیلی مطالعه کنید. مطالعه کتابهای جدید و اشراف بر زندگی انسانهای موفق، به شما ایده های جدیدی میدهد. تندخوان شدن، تنها یک مهارت ساده و معمولی نیست. یک پایه اساسی و یک کار بنیادین است که تمامی فعالیتهای بعدی شما را تحت پوشش قرار میدهد. چه خوب است اگر قرار گذاشتید کتابهایی را مطالعه کنید، قبل از شروع دوره مطالعاتی، سرعت مطالعه خودتان را افزایش دهید.

تندخوانی

تندخوانی یعنی سکوی پرش پیشرفت

نمیشه گذشته رو جبران کرد مگر اینکه روند حرکت خودمون رو تغییر بدیم. اگر تغییرات بنیادین داشته باشیم، اون رشد فردی ،میتونه به ما کمک کنه تا در آینده با سرعت بیشتری حرکت کنیم. یک ساختمان 50 طبقه رو تصور کنید. فرض کنید که شما 20 طبقه رو با پله رفتین بالا و شما برای این حرکت، یک ساعت وقت گذاشتین. بعد اسانسور روشن میشه و شما سوار اسانسور میشین و سی طبقه باقیمانده رو با یک روش دیگری طی میکنید. روشی که اساسا با روش قبلی متفاوته. شما سی طبقه باقیمانده رو توی یک دقیقه طی میکنید در حالی که باید دو ساعت دیگه پله پله بالا میرفتین. تندخوانی یک سکوی پرش برای شما محسوب میشه که میتونین با مطالعه همه کتابهای قدیمی و کتابهایی که باید بخونین در کمتر از دوماه، آینده رو برای خودتون اونجوری که میخواهید بسازید.

تندخوانی

تندخوانی یک برتری واقعی برای شماست

جهان پیرامون ما، یا امروز یا فردا مارا مجبور میکند تا در خودمان مطابقت ایجاد کنیم. این مطابقت با وضعیت فعلی، تعریف دیگر رشد است. مقاومت در برابر رشد کردن منجر به داشتن توهم برتری میشود و قبول مطابقت و قرار گرفتن در وضعیت بهتر به ایجاد برتری واقعی و بقا منجر میشود. مثلا با شیوع ویروس کرونا، فقط انسانهایی زنده ماندند که بدنشان در برابر ویروس کرونا مقاوم بود. در جامعه فردا نیز تنها کسانی برتر میمانند که دانش آنها به صورت تصاعدی، دوبل و فوق سریع افزایش پیدا کند. یعنی همه چیز را زودتر از دیگران بدانند.

تندخوانی

توضیحی بیشتر ازینکه تندخوانی چیست

تندخوانی مجموعه ای از روش های خواندن است که به فرد کمک می کند تا به سرعت این یا آن متن را درک کند.روش اصلی این است که فردی که می خواهد سریع بخواند باید سعی کند کلمات را بدون خواندن کامل حرف تشخیص دهد یا با حذف کلمات بی اهمیت (من، او، و آبا) متن را بخواند. فردی که به طور معمولی مطالعه می کند می تواند 100 تا 250 کلمه را در 1 دقیقه بخواند و یک خواننده سریع می تواند 500 تا 1000 کلمه را همزمان بخواند که من موافقم شگفت انگیز است. اگر به شما بگویم آنا جونز قهرمان تندخوانی جهان می تواند 4700 کلمه در دقیقه بخواند، حتی بیشتر متعجب خواهید شد. دینامیک خواندن Reading Dynamics یک روش تندخوانی است که توسط Evelyn Wood توسعه یافته است. او وکیل جان کندی و دیگر افراد مشهور بود. ایده اصلی روش به خاطر سپردن حداکثر اطلاعات از متن سریع خوانده شده است. و در روش فرد باید از انگشت اشاره استفاده کند که باید متن را دنبال کند که به او کمک می کند تا چشمانش را متمرکز کند.

تندخوانی

اسکن کردن در تندخوانی و مرور

تفاوت مرور با اسکن کردن چیست و چگونه میتوانیم سریعتر بخوانیم و سریعتر مرور کنیم

تکنیک های تندخوانی چیست؟ برای تقویت آن چه شیوه هایی وجود دارد؟ به طور خلاصه تندخوانی روشی است که از آن هنگام جستجوی اطلاعاتی خاص استفاده می شود. مرور روشی است که در کسب یک نمای کلی از اطلاعات به کار می رود. هر2 روش توسط اکثریت تندخوان ها مورد استفاده قرار می گیرند و هر 2روش می توانند به وسیله خواندن هدایت شونده تقویت شوند. مادامی که از پیش بدانید دنبال چه هستید و از نحوه ی طبقه بندی اطلاعات هم آگاهی داشته باشید ( برای مثال به شکل الفبایی فهرست شده اند یا موضوعی ) ، استفاده از این تکنیک آسان خواهد بود. بدین ترتیب، می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید و مانند بسیاری از مردم وقت خود را در بخش های اشتباه و غیرضروری اطلاعات هدر ندهید. برای یادگیری این روش و کلیه فنون تندخوانی و تقویت حافظه می توانید از نرم افزارهای پیشرفته و کاملاً تخصصی همچون: بسته آموزشی تندخوانی - بسته آموزشی ویرا - نرم افزار تقویت حافظه تاتات استفاده نمایید. اسکن کردن یک مهارت طبیعی است. شما این کار را هر روز در زندگی خود هنگامی که از نقطه ای به نقطه ی دیگر سفر می کنید، با از نظر گذراندن محیط اطرافتان برای یافتن جهت ها، غذا، مردم، اشیای خطرناک یا جذاب انجام می دهید. در مطالعه و خواندن، اسکن ( نگاه اجمالی ) مهارتی است که خیلی سریع با تمرین رشد می کند تمرین « جرعه بصری » در پایان این فصل شما را در این مورد یاری خواهد کرد.

تندخوانی

تندخوان نشدن یک پشیمانی به همراه خواهد آورد

آیا هرگز اندیشیده اید که شیوه کتاب خواندن خود را بگونه ای دگرگون سازید تا امکان کسب بیشترین بازدهی از اوقات خواندن فراهم آید؟ آیا به ضرورت این دگرگونی پی برده اید؟ آیا بر این باورید که می بایست شیوه ای را برگزید که افزایش بهره وری روی دهد و طول عمر یادگیری افزایش یابد؟ می توان اسب دانش خویش را بپیش تازاند؟ بی تردید تمامی خوانندگان این سطور لحظاتی به یاد می آورند که با خود گفته اند کاش می شد با یک بار خواندن، مطلب را می فهمیدم و فراموشش نمی کردم و کاش می شد به همه سوالات پاسخ می گفتم و کاش...

تندخوانی

مرور کردن (Skimming )

روش مرور کردن از روش اسکن کردن پیچیده تر است، مرور کردن را می توان روشی تعریف کرد که در آن چشم ها بخش های خاصی از موضوع – برای به دست آوردن نمایی کلی از آن موضوع – را در بر می گیرند. هدف اصلی از مرور کردن ارائه سبکی بنیادی از معماری است که آجر و سیمان را بتوان روی آن قرار داد. یک استعاره ی مناسب و عالی برای مرور مطالب از جانب دکتر نیلا بانتون اسمیت، از مؤسسه ی مطالعاتی دانشگاه نیویورک مطرح شد.او می گوید:

تندخوانی

باید از روشهای نو برای مطالعه در دنیای مکانیکی استفاده کرد

گسترش روزافزون حجم اطلاعات و نشر انبوهی از کتابها و منابع تخصصی و عمومی وهمچنین دگرگونی در شیوه ها، مناسبات و روابط تولیدی، گسترش دانش و ایجاد شاخه های جدید در علوم و وابستگی و ارتباط علوم و تکنولوژی در شاخه های مختلف با یکدیگر، ضرورت دگرگونی در نحوه بهره برداری از اطلاعات را آشکار می سازد. همچنان که شیوه های نوین، ابزار نوینی را برای بهره برداری بهینه می طلبد، اطلاعات گسترده و ضرورت به خاطرسپاری آنها برای درک مفاهیم و تحلیل ارتباطات و درنتیجه بنای یافته های جدید بر اساس آن، نیز ابزار و شیوه ای نو را می طلبد.

تندخوانی

شاید تندخوانی در گذشته لازم نبود ولی در دنیای مدرن یک ضرورت است

در زمانهای دور که حجم اطلاعات محدود بود، شیوه مورد استفاده می توانست به خوبی از عهده به خاطرسپاری و پیوند اطلاعات با یکدیگر و بنای یافته جدیدی بر اساسش برآید اما شیوه مذکور نمی توانست در عصر جدید و در پاسخ به نیاز به خاطر سپاری انبوهی از اطلاعات و تحلیل آنها و کشف مفاهیم و ارتباطات نو کارساز باشد، پس تحقیق در ارائه شیوه ای نو و مطابق با تکنولوژی پیشرفته برای تحقیق این مهم آغاز گردید، شیوه ای که می توانست به تمامی نیازهای این زمینه پاسخ گوید.

تندخوانی

تندخوانی یعنی تطابق با زمان جدید

حال که این روش را شیوه سازگار با شرایط نو می نامیم، شیوه قدیم، روشی ناسازگار و غیرمنطقی محسوب می گردد که توان و ظرفیت محدودی دارد اما نیزو و زمان زیادی را می طلبد. بر این مبنا می توان نتیجه گرفت که شیوه نوین می بایست به گونه ای باشد که با صرف کمترین نیرو و زمان، امکان کسب بیشترین بازدهی از اوقات صرف شده فراهم آید تا بتوان مطابق با زمان و تکنولوژی نوین پیش رفت، در غیر این صورت از کاروان تمدید بشری دور خواهیم ماند. برای درک ضرورت کار و اهمیت تطابق زمان، تکنولوژی و روش، انسانهایی را تجسم کنید که بالخصوص در عصر فضا، با استفاده از چهارپایان به مسافرت می پردازند. شیوه فعلی- ابتدایی ترین شیوه که بشر به آن پی برد- به همان اندازه غیرمنطقی و ناسازگار با زمان و تکنولوژی است. همچون مسافرت با چهارپا در عصرکنونی.

تندخوانی

چرا به فکر تندخوانی افتادید

یک روز میثم به دفترم اومد و از اینکه نمی‌توانست همانند دیگر دوستانش مطالعه کند و درس بخواند شکایت داشت. وی ابراز می‌کرد که هنگام مطالعه حواس او مدام پرت می‌شود و نمی‌تواند یک متن را تا انتها تمام کند. من به او پیشنهاد دادم در یکی از کلاس‌‌های تندخوانی شرکت کند و تلاش کند که مشکلات مطالعه را با یافتن روشهایی برای مطالعه صحیح و سازماندهی شده برطرف کند. بعد از شش ماه، با من تماس گرفت و ازینکه می‌توانست با سرعت زیاد مطالعه کند و یک کتاب را شب امتحان به طور کامل مرور کند بسیار خوشحال بود. میثم معتقد بود که قبلا حتی یکبار هم نمی‌توانست کتب درسی را شب امتحان مرور کند اما اکنون ‌می‌توانست در دو یا سه ساعت، همه درسها را چند بار مرور کند و نمرات خوبی حاصل نماید. بیشتر از همه اینکه دیگر دوستانش از روش مطالعه او متعجب بودند خوشحال بود. شاید شما هم یکی این افراد باشید و در منزل زمان زیادی را برای مطالعه دروس مدرسه مصرف می‌کنید بی آنکه متوجه باشید زمانتان را هنگام مطالعه از دست می‌دهید. خواندن کتاب‌هایی که امروز در مدرسه، توسط معلم به شما تدریس شده‌اند، بین نیم ساعت تا یک ساعت کافیست ولی برخی از دانش آموزان ساعت‌‌های متمادی در منزل مطالعه می‌کنند بدون آنکه بتوانند زمان کافی برای تفریح، استراحت، تفکر و خیال پردازی ‌های نوجوانانه خود صرف کنند.

تندخوانی

اهمیت سریع خوانی

یادگیری روش‌‌های سریع خواندن یه همان تندخوانی یکی از نیاز‌های بشر امروزی است و افراد زیادی با یادگیری فنون این رشته، سعی می‌کنند کیفیت و روش مطالعه شان را بهبود بخشند. با یادگیری روشهای خواندن صحیح و سریع که چندان هم زیاد و وقت گیر نیست، خواهید توانست زندگی شخصی خویش را متحول کنید و همچنین زندگی اطرافیانتان را نیز به سمت رشد و سعادت دگرگون کنید. در کشور‌های پیشرفته، برای رسیدن به اهداف، ابتدا راه آن را پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند

تندخوانی

آیا تصور می‌کنید تندخوانی برای شما مفید نیست؟

شاید شما خویشتن را کسی تلقی کنید که کتاب نمی‌خواند ولی مقدار زیادی از زمان ما به خواندن می‌گذرد. خواندن نامه‌‌های اداری خواندن حکم دادگاه خواندن فیش آب و برق خواندن ایمیل‌ها، پیامک‌ها و پیام‌ها در صفحات اجتماعی خواندن روزنامه و یا متن خبر‌های زیرنویس در رسانه خواندن تابلو‌ها و بنر‌های تبلیغاتی خیابان خواندن کارنامه فرزندتان و یا مرور کتاب‌‌های وی اگر همه تکه کاغذهایی که روزانه می‌خوانید را کنار هم بگذارید، رقمی همچون یک متن کوچک را ب است، اما تاکنون به این‌اندیشیده‌اید که شما می‌توانید در راستای بهبود راندمان کاری خود، این متنها را در کمتر از نیمی از زمان مصرف شده مطالعه کنید؟ آیا تاکنون به این‌اندیشیده‌اید که اگر ده دقیقه وقت خالی دارید بتوانید یک کتاب یا یک فصل مشخصیرا به صورت کامل مطالعه کنید تا از روزمرگی و تکرار‌های خسته کننده‌ی روزانه ر‌ها شوید؟

تندخوانی

تاریخچه تندخوانی

آغاز تندخوانی از سال 1950 توسط یک معلم بوده است. داستان این معلم به تفصیل در کتاب .... که توسط استنلی فرانک نوشته شده است بیان شده وی در سال 1959 فنونی را که به نام خودش ثبت کرده بود را در واشنگتن دی.سی به صورت کلاسیک تدریس نمود. وی نام تندخوانی را با روش مطالعه وود ثبت کرد و به مرور فقط عنوان اسپیدریدینگ از این نام باقی ماند. پس از شروع دوره اکادمیک، این روش مورد توجه و علاقه بسیاری از محققین قرار گرفت و بسیاری با تست کردن این روش‌ها، این فرضیه که انسان می‌تواند تندتر بخواند را اثبات نمودند روش اسپیدریدینگ تا قبل از سال 1999 توسط محققین از فرضیه به یک اصل علمی تبدیل شد و همگان متفق النظر هستند که فن اسپیدریدینگ می‌تواند موجب افزایش سرعت مطالعه افراد شود فنون اسپیدریدینگ امروز با پشتوانه علمی اثبات شده، در حال تدریس می‌باشد. در بسیاری از دانشگاه‌‌های دنیا ، دوره‌‌های تندخوانی تحت عنوان دوره مهارت‌‌های مطالعه، در حال تدریس می‌باشد. فن اسپیدریدینگ توسط بسیاری از موسسات آموزشی نیز در امریکا و اروپا تدریس می‌شود. در ایران، حدود سال 1370 تندخوانی توسط مهندس نصرت تدریس شد. وی در امریکا این فنون را فراگرفته بود، در سال‌هایی که در ایران زندگی می‌کرد، سعی داشت تا فنون تندخوانی و آموزش زبان که در امریکا نیز یک امر جدید و نوینی محسوب می‌شد به ایرانیان تدریس کند.

تندخوانی

خلاصه نویسی در روشهای تندخوانی

همچنین از انجا که تاکید بر یادداشت برداری به صورت شبکه ای است- که با این بحث به طور کامل آشنا خواهید شد- در پایان هر فصل و گاه در میان مطالب- بسته به ضرورت- به ارائه مطالب آن فصل به صورت شبکه ای مدل سازمانی اقدام شده است تا بحث شبکه ای و اهمیت نکات کلیدی ونیز نحوه اجرای طرحهای شبکه ای و اهمیت آن در یادگیری، برای فراگیران به روشنی مشخص شود و همچنین بتوان بتدریح تمرینها و آزمایشها را برای سنجش درستی آزموده ها انجام داد.

تندخوانی

چه کسانی به تندخوانی نیاز دارند

حالا چند دسته از افراد نیازمند شرکت در دوره‌های تندخوانی می‌باشند: یک. گروهی که زمان کافی برای مطالعه ندارند دو. گروهی که کار تخصصی آنها مطالعه است. به طور مثال یک استاد دانشگاه در علوم انسانی یا یک پژوهشگر در علوم انسانی که تمام وقت خود را به مطالعه می‌گذرانند بدون شک به تندخوانی نیازمند می‌باشند. از طرفی، مادری که تمام وقت خود را به تربیت کودک و سرپرستی خانواده می‌گذراند و زمان‌اندکی (شاید یک ساعت در روز) برای مطالعه دارد، نیازمند فراگیری فنون تندخوانی است. وی می‌تواند در همان زمان‌اندک، یک کتاب را به طور مشخص بخواند و تمام کند و در زندگی روزمره خویش به کار ببندد. یکی از اشتباهات رایج دانشجویان رشته‌‌های فنی و مهندسی این بوده که «چون کار دانشجوی رشته فنی، کار عملی است پس نیازمند تندخوانی نیست». در حالی که این گروه از جامعه، بیشتر نیازمند تندخوان شدن هستند. چه اینکه متخصصین رشته‌‌های علوم انسانی، تمام وقت خود را مطالعه می‌کنند ولی دانشجویان رشته‌‌های مهندسی زمان بسیار‌اندکی برای مطالعه دارند. بدون شک دست یافتن به جدیدترین ایده‌ها و نظریه‌‌های علمی ثبت شده در هر رشته آموزشی، نیازمند مطالعه می‌باشد. و بدون خواندن کتاب‌ها و مقالات علمی، انجام کار‌های عملی بی‌معنا و کم مقدار تلقی خواهد شد.

تندخوانی

مهارت مطالعه تطبیقی در تندخوانی

از جمله شیوه های مطالعاتی که موجب درک درست موقعیت هر روش و پذیرش شیوه برتر است، مطالعه تطبیقی روشهاست. بیان این نکته ضروری استکه طرحهای پژوهشی یادگیری خلاق و مهارتهای مطالعه- که ما را درراستای کسب این نتایج و ارائه روشها رهنمون ساخت- بر اساس مطالعه تطبیقی، بنا گذاشته شده است. بر این اساس فراگیران طی آموزشهای آتی، خود به مقایسه تطبیقی روشهای مختلف مطالعه خواهند پرداخت و گزینش شیوه برتر را- که بی تردید با آموزشهای یادگیری خلاق مطابقت خواهد داشت- امکان پذیر خواهند ساخت.

تندخوانی

آیا در شیوه های تندخوانی، از درک کاسته میشود؟

از جمله مسائلی که بالعموم در مهارتهای خواندن بر آن تاکید می گردد، افزایش سرعت است. طی آموزشهایی که طی مهارتهای مطالعه ارائه، بتدریج به مرحله ای خواهیم رسید که خواهیم توانست متون را با سرعتی به مراتب بیش از سرعت قبلی مطالعه کنیم. کسب توانایی در خواندن با سرعت بالا، به این معنا نیست که ما مجاز به خواندن هر نوع متن با سرعت بالا و به اصطلاح به صورت تندخوانی می باشیم هر چند از چنین توانایی ای برخوردار شده ایم. برای درک مسئله، راننده ای را در نظر بگیرید که توانایی راندن خودرو خویش را با سرعت 200 کیلومتر در ساعت دارد، اما آیا وی تمامی مسیرها را بدون در نظر گرفتن شکل مسیر و زمان خود و هدف از اتومبیل رانی- که به چه منظور و برای رسیدن به کدام مقصد و در چه مدت زمان و از کدام مسیر به رانندگی می پردازد- با سرعتی یکنواخت و یکسان طی می کند؟ آیا می توان و یا مجاز به این امر هستیم که با همان سرعتی که بزرگراهها را طی می کنیم، به طی مسیر شوسه پردازیم؟ آیا مسیر مستقیم با پیچهای تند را با یک سرعت می پیماییم؟ آیا این امر که می خواهیم به مسافرتی تفریحی برویم و در حین رانندگی از درک زیبایی های مسیر نیز غافل نمانیم، با هنگامی که به مسافرتی کاری در مدت زمانی محدود می رویم، موثر در تغییر سرعت با نیم نگاهی به هدف خویش از مسافرت نیست؟

تندخوانی

در کدام نوع مطالعه تندخوانی بر تفکر تاکید میشود

در مطالعه با سرعت کم، بر تفکر تاکید می گردد. در طبقه مذکور که خواندن انقتثادی و خواندن برای درک جایگاه کلمات و مفاهیم و زیباشناسی جای دارد، مطالعه با سرعتی کمتر از 500 کلمه در دقیقه صورت می گیرد و گاه دقایق و ساعات طولانی صرف تفکر و تعمق در مورد یک کلمه یا عبارت میکنیم. در خواندن انتقادیبا تاکید بر تبیین استدلالی و نقد مطالب، مطالعه ادامه می یابد. در خواندن برای درک جایگاه مفاهیم، بر زیباشناسی و درک جنبه های ویژهو کسب لذت از مطالعه (بویژه متون ادبی) تاکید می گردد. بر این مبنا می توان به سادگی به درک این مطلب رسید که هر چند توانایی مطالعه با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت معمول فعلی را می یابیم، اما مطالعه را بر اساس هدف خویش از خواندن و بر پایه سایر مسائلی که طرح گردید، با سرعتهای متفاوت، از یک کلمه در چند دقیقه تا 20000 کلمه در دقیقه، انجام می دهیم.

تندخوانی

سرعت در مطالعه

تعداد کلماتی که شما در یک دقیقه مطالعه می‌شود، سرعت مطالعه است. برای محاسبه سرعتتان، کافی است یک کتاب را در یک دقیقه خوانده و تعداد لغاتی که توانستید در یک دقیقه خوانده شده را شمرده تا این عدد به دست آید. این کار را برای چند کتاب با موضوعات مختلف و سطوح مختلف علمی انجام می‌دهند تا تفاوت سرعت‌ها در کتاب‌‌های مختلف را محاسبه کنند. جدول سرعت طبق دسته بندی تونی بازان به این صورت می‌باشد : کمتر از 400 کلمه در دقیقه = کندخوان 400 کلمه در دقیقه = تندخوان ضعیف 800 کلمه در دقیقه = تندخوان معمولی 1200 کلمه در دقیقه = تندخوان متوسط 2000 کلمه در دقیقه = تندخوان خوب در ایران بیشتر افراد بین 150 تا 250 کلمه در دقیقه مطالعه می‌کنند. در بیشتر کلاس‌‌هایی که عموما در مدارس و دبیرستآنها برگزار کرده‌ام، از هر ده نفر دانش آموز، 8 نفر کمتر از 100 کلمه در دقیقه مطالعه می‌کردند.

ویکی پدیا

تندخوانی

سرعت مطالعه کمتر از 100 کلمه در دقیقه

وقتی این عدد کمتر از 100 کلمه در دقیقه باشد، مطالعه کننده مفهوم کتاب را درک نمی‌کند و باید یک بار دیگر سریع‌تر بخواند تا بفهمد. به همین جهت هر 8 نفر قایل بودند که متن را متوجه نشده‌اند و باید متن را دوباره بخوانند تا آن را کامل بفهمند. بلریان، یکی از دانش آموزانی بود که علاوه بر نگرانی شدید از روند پیشرفت تحصیلی خودش، در تست سرعت اولیه مطالعه، با سرعت 30 کلمه در دقیقه مطالعه می‌کرد. این روند درس خواندن باعث شده بود که او احساس ناخوشایندی از خود داشته باشد و این تصور که «من خنگم» او را تا حدودی افسرده کرده بود. به نظر نویسنده، دانش آموزی که باسرعت کمتر از 100 کلمه در دقیقه درس می‌خواند، برای بهبود بخشیدن به مطالعه خود نیاز به تمرینات تندخوانی ندارد. او می‌تواند با رعایت چند نکته کوتاه و چند اصل ساده، سرعت مطالعه خویش را به دو یا سه برابر افزایش دهد. سرعت دوبرابر برای او، به معنای سرعتی همانند دیگر دوستان وی است.

تندخوانی

اهمیت در نظر گرفتن مطالعه کاربردی در تندخوانی

اما یه مساله مهم این وسط اینه که ما دو نوع مطالعه داریم. توجه به این تقسسیم بندی میتونه به شما کمک کنه که با نوع درست مطالعه کنید فردی که معلم است و می‌خواهد برگه تصحیح کند و نیازی به درک مطالب کتاب ندارد، فردی که وکیل است و در کتاب قانون به دنبال یک کلمه و شماره قانون می‌گردد، فردی که حافظ قرآن یا یک کتاب شعر است و می‌خواهد آیات را ب صورت چشمی مرور کند و بسیاری دیگر از افراد در مطالعه خود درک 100 درصد ندارند. فرد کندخوان هر دو کتاب را با یک سرعت می‌خواند ولی فرد تندخوان با 5 برابر سرعت عادی خود، متن‌های غیر کاربردی را مطالعه می‌نماید.

تندخوانی

تفاوت سرعت مطالعه در متون مختلف

به طور مثال، کسی که یک دوره یک ماهه تندخوانی شرکت می‌کند و سرعت مطالعه عادی و کاربردی خود را تا 400 کلمه در دقیقه می‌رساند، متون غیر کاربردی را با سرعت 1200 تا 1500 کلمه در دقیقه می‌خواند. آدلر معتقد است یک دوره تندخوانی، به فرد آموزش می‌دهد که چگونه کتاب‌‌های متفاوت را با سرعت‌‌های متفاوت بخواند نه اینکه کتاب را با بیشترین سرعت بخواند بدون توجه به محتوای کتاب و روش خواندن آن کتاب .

تندخوانی

سرعت خواندن در مطالعه خلاق

بیشترین مطالب در کمترین زمان، به خاطرسپاری همیشگی و به خاطرآوری راحت و کامل مطالب، همراه با خلاقیت در نگاهی گذرا، به یادگیری خلاق می توان این تعریف را عنوان نمود: یادگیری خلاق یادگیری خلاق عبارتست از: توانایی یادگیری بر اساس اینن تعریف می بایست سرعت را افزایش داد تا بتوان حجم بیشتری از مطالب را در زمان کمتری مورد مطالعه قرار داد و همچنین از شرایط جذب اطلاعات و سیستم های مطالعه ونحوه سازماندهی مطالب و ثبتش در حافظه از طریق فعال کردن مغز و استفاده از شیوه های یادیاری آگاه باشد تا امکان درک کامل و خلاقانه، به خاطرسپاری همیشگی و طولانی و نیز بهخاطرسپاری راحت، کامل و سریع مطالب فراهم آید.

تندخوانی

اهمیت استفاده از روشهای نوین مطالعه

فرضیه ای که اساس مهارتهای مطالعه را تشکیل می دهد، مبتنی بر اصل آشنایی با شیوه نوین مطالعه در قالب یادگیری خلاق و مهارتهای مطالعه است، و این امر منجر به رشد قوه تعل و تفکر می گردد که این خود مبنای توسعه یافتگی فرهنگی را تشکیل می دهد، رشد فرهنگی – که خود از ارکان توسعه اقتصادی است- و همچنین تفکر، موجب وقوف به تواناییهای بی شمار خویش و بهره گیری از تفکر می گردد که به معنای افزایش بهره وری است، در نتیجه، رشد فرهنگی و افزایش بهره وری، توسعه اقتصادی را بارمغان می آورد.

تندخوانی

مطالعه کاربردی و غیر کاربردی

چی میشه اگه زندگیمو همینجوری ادامه بدم و تندخوان نشم کسانی که با سرعتی کمتر از 350 کلمه در دقیقه مطالعه می‌کنند با عوارضی همچون 1- اتلاف وقت 2- خستگی 3- حواس پرتی 4- کاهش درک مطلب 5- عدم علاقه و بی‌حوصلگی مواجه می‌شوند که باعث می‌شد لذت کافی از مطالعه و زمانی که برای امر مطالعه می‌گذارند را تجربه نکنند .

تندخوانی

چه کسانی می‌توانند تندخوان شوند

برای تندخوان شدن، هر کسی می‌تواند اقدام کند. بهترین سن قبل از شروع مدرسه است. کودکان به خاطر آنکه زمان بیشتری برای انجام بازی‌ها و تمرین‌‌های سریع خوانی دارند و در انجام این بازیها، استرس و یا پیش زمینه فکری ندارند، بهتر می‌توانند تمرینات سرع خوانی را تحت بازی به انجام رسانند. همچنین از آنجا که تمرینات تندخوانی به صورت مستقیم، چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این تمرینات برای کودکان تاثیر سریع‌تر و کارآمدی تری خواهند داشت. دانش آموزان سال ششم تا مقطع دیپلم نیز نسبت به دانش‌جویان، زمان کمتری لازم دارند تا به سرعت دو برابر درمطالعه دست یابند. این زمان حدود دوهفته لغایت یک ماه می‌باشد. در هر حال برای رسیدن به سرعت 1200 کلمه در کلمه، به شش ماه زمان نیاز است و اساسا تنها دانش آموزانی که در سیستم توصیفی، به شیوه صحیح آموزش دیده‌اند می‌توانند با انجام تمرین‌های سریع خوانی به سرعت 1000 تا 1200 کلمه در دقیقه دست یابند و باقی افراد سرعتی بیش از 800 کلمه در دقیقه را تجربه نخواهند نمود.

تندخوانی

استفاده از کلاس‌‌های حضوری

کلاس‌‌های تندخوانی استاد جهانپور در دوره‌های سه هفته تا شش ماه برگزار می‌گردند. ممکن است شما در یک جلسه تندخوانی شرکت کرده باشید که طی یک تا دو جلسه برگزار شده است. بدون شک این جلسه تنها معرفی برای سریع خوانی محسوب می‌شود. برای تندخوان شدن، نیاز به تمرین مداوم می‌باشد. هر چقدر بیشتر برای این دوره زمان بگذارید به سرعت بیشتری در مطالعه دست خواهید یافت. شما می‌توانید فقط یک هفته تمرین کنید و ازانجاکه مقدار زمانی که برای تمرین گذاشته اید، به سرعت بیشتر در مطالعه دست یابید و می‌توانید 6 ماه برای این امر زمان بگذارید و به سرعت 1200 کلمه در دقیقه دست یابید. کلاس‌‌های حضوری بخاطر اینکه زیر نظر استاد برگزار می‌شود بهترین این گزینه‌‌های محسوب می‌شوند و تمرین نکردن مهمترین آفت این روش محسوب می‌شود. بسیاری از دانش پذیرانی که با علاقه بسیار دوره را شروع می‌کنند، متاسفانه در اولین فرصت، تمرینات را ر‌ها می‌کنند و بخاطر عملی بودن دوره‌های تندخوانی، نمی‌توانند به نتیجه مطلوب دست یابند. توصیه ‌می‌شود، در صورتی که می‌خواهید در یک دوره حضوری تندخوانی شرکت کنید، حتما زمان کافی برای تمرین در طی دوره در نظر بگیرید. سریع خواندن یک فن و مهارت است و تنها و تنها با تمرین کافی می‌توان به آن دست یافت. در کلاس‌‌های تندخوان، به دانش‌پذیران، تنها سریعتر خواندن آموزش داده نمی‌شود . بلکه دانش‌آموزان و دانشجویان می‌آموزند، چگونه با کتاب‌‌های گوناگون مدرسه کنار بیایند. کتاب‌هایی که دانش آموزان به آن علاقه دارند و کتاب‌هایی که به آن علاقه ندارند به روش‌های متفاوتی مطالعه می‌شوند. کتاب‌‌های درسی و غیر درسی هر کدام شیوه مخصوص خود دارند.

تندخوانی

چرا کلاسهای حضوری تندخوانی بهترین گزینه هستند

کلاس‌‌های حضوری بخاطر اینکه زیر نظر استاد برگزار می‌شود بهترین این گزینه‌‌های محسوب می‌شوند و تمرین نکردن مهمترین آفت این روش محسوب می‌شود. بسیاری از دانش پذیرانی که با علاقه بسیار دوره را شروع می‌کنند، متاسفانه در اولین فرصت، تمرینات را ر‌ها می‌کنند و بخاطر عملی بودن دوره‌های تندخوانی، نمی‌توانند به نتیجه مطلوب دست یابند. توصیه ‌می‌شود، در صورتی که می‌خواهید در یک دوره حضوری تندخوانی شرکت کنید، حتما زمان کافی برای تمرین در طی دوره در نظر بگیرید. سریع خواندن یک فن و مهارت است و تنها و تنها با تمرین کافی می‌توان به آن دست یافت.

تندخوانی

بسته اموزشی تندخوانی

گزینه دیگر برای تندخوان شدن، شرکت در یک دوره مجازی تندخوانی است. شما می‌توانید دوره‌های مجازی متعددی را در اینترنت بیابید و در آن ثبت نام کنید. برخی از موسسات برتر آموزش تندخوانی مجازی در آمریکا هستند که بیش از 90 کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند و شما می‌توانید با حداقل 70 دلار در آن دوره ‌ها ثبت نام کنید و از جدیدترین تمرینات تندخوانی در جهان به صورت آنلاین استفاده کنید. سامانه‌‌های تندخوانی مجازی دیگری نیز در ایران مشغول به فعالیت میباشند و در صورتی که به کلاس‌‌های حضوری دسترسی ندارید، شرکت در یکی از این دوره‌ها می‌تواند گزینه مفیدی برای تندخوان شدن باشد. همانند کلاس‌‌های حضوری، تمرین نکردن برای این گروه از علاقه مندان به تندخوانی نیز مهمترین آفت می‌باشد. خصوصا ازآنجاییکه استاد به صورت پیوسته به تمرین‌ها نظارت ندارد، سستی در انجام تمرین‌ها می‌تواند شما را از رسیدن به نتیجه مطلوب بازدارد. انجام غیر صحیح تمرین‌‌های نیز از دیگر آفت‌‌های این نوع آموزش می‌باشد. هر چند سیستم‌های lms تلاش می‌کنند با پیشرفته کردن این نوع آموزش (آموزش آنلاین) آسیب‌‌های آن را به حداقل برسانند اما دانش پذیر باید از خدمات مشاوره آنلاین با استاد در این سامانه بیشترین استفاده را بنمایند و تمریناتی که انجام می‌دهد را به طور مدام با استاد بازبینی نماید.

تندخوانی

تندخوانی با کتاب

کتاب‌‌های زیادی به زبان فارسی در موضوع تندخوانی و روش مطالعه به چاپ رسیده‌اند. شما می‌توانید این کتاب‌ها را در کتاب فروشی‌هایی که عموما در حیطه روانشناسی به چاپ می‌رسند، تهیه و مطالعه نمایید. برخی از این کتاب‌ها ممکن است با نام روش مطالعه یا مطالعه خلاق به چاپ برسند ولی در موضوع تندخوانی نگاشته شده باشند، به همین دلیل لازم است سرفصل‌های این کتاب‌ها را مطالعه کنید تا بتوانید یک کتاب مناسب برای مطالعه خود یافته و از آن استفاده نمایید. کتاب‌‌های تندخوانی، هر چند اطلاعات مفید و کاملی در مورد تندخوانی به شما انتقال می‌دهند اما برای تاثیر گذاری در مورد تندخوانی چندان کارآمد نیستند. بیشتر این کتاب‌ها، توضیحات کلی در مورد تندخوانی و تمرین‌ها تندخوانی ارایه داده‌اند و تنها می‌توانند به شما اطلاعات لازم جهت علاقه‌مند شدن به تندخوانی ارایه دهند. شما برای اینکه تندخوان شوید به استادی نیاز دارید که تمرین‌ها را به صورت منظم، با حفظ و تاکید بر ریزه کاری‌های هر تمرین فرادهد.

تندخوانی

برگزاری سمینار رایگان آزمون نهایی

اماده شدن برای امتحان نهایی یکی از کارهای مهمی است که دانش اموزان باید ان را انجام دهند. در صورتی که تمایل دارید در ازمون نهایی موفق و سربلند بیرون بیایید و دوست دارید سریع تر کتاب را بخوانید تا بتوانید بهتر در ازمون نهایی شرتک کنید میتوانید در این رویداد که به صورت سمینار برگزار میشود شرک تکنید. اما در این رویداد قرار است در مورد چه موضوعاتی صحبت کنیم؟ مشکلات عمده ای که در هنگام مطالعه داریم و باعث میشود در ازمون نتوانیم موفق عمل کنیم در این سمینار بررسی میشود. اگر مشکل در امتحانات تشریحی دارید، این مشکل را نمیشود با قرص حل کرد. برای حل این مشکل باید از پایه روشهای مطالعه را بررسی و حل نمود. یعنی باید روشهای مطالعه خودمان را تصحیح کنیم تا بتوانیم در ازمون نهایی موفق باشیم و نمره مطلوب بگیریم. تلاش بیش از حد مثل پر کردن لیوان پر از اب است. در لیوان پر از اب هر چقدر اب بریزیم، تاثیری در موفقیت ندارد. کتاب خواندن بیش از اندازه نیز جز خستگی تاثیر دیگری ندارد. اما وقتی هنوز احساس میکنیم اماده نیستیم باید چه کاری انجام دهیم؟ در این سمینار روش های مطالعه کتاب برای اماده شدن برای ازمون نهایی و امتحان نهایی دبیرستان بررسی شده است. این اولین در ادامه دوره های تندخوانی استاد جهانپور برگزار میگردد و کسانی که قبلا در یک دوره تندخوانی شرکت کرده اند میتوانند در این دوره به صورت رایگان شرکت کنند. شما میتوانید به صورت حضوری یا به صورت انلاین در این دوره شرکت کنید.

لینک ثبت نام در ایوند

تندخوانی

کلاس تندخوانی ویژه ایام امتحان

دانش آموز من در ایام امتحانات استرس زیادی را تحمل میکند. او مجبور است تا دیر وقت درس بخواند و شبهای امتحان کمتر بخوابد. او تلاش زیادی میکند و مدام استرس دارد که مبادا انچه خوانده است را فراموش کند. دانش آموزی دارم که شبهای امتحان مشکلات زیادی را تجربه میکند. او نمیتواند سریع کتاب را تمام کند و در نتیجه درس زیادی میخواند. مطالعه بیش از اندازه، نوعی افراط به حساب می آید و مانع انجام کارهای مهمتر میشود. شاید نمره او بیست باشد ولی این حجم از مطالعه نمیتواند موفقیت او را تضمین کند. شبهای امتحان، استرس بیشتری را تجربه میکنیم. مطالعه در کمال آرامش نیاز داریم. ما به کمی آرامش نیاز داریم که بتوانیم کار خود را به خوبی انجام دهیم. با حفظ ارامش می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم و کارهای خودمان را با توجه به هدفی که داریم دنبال کنیم. با وجود استرس بیش از حد هنگام مطالعه، نمیتوانیم خوب غذا بخوریم و خوب بخوابیم. حالا فکرشو بکن که وسط این همه استرس و کار و مطالعه و ترس از امتحان، بخواهیم شاد هم باشیم و روحیه سرخوش و پر از انرژی داشته باشیم. امیدوارم بتونین شبهای امتحان امسال رو به خوبی پشت سر بگذارید و بتوانید آنچه می خوانید را با سرعت به یاد آورید. ساعت خوبی را در جلسه امتحان داشته باشید و در نهایت از نتایج به دست آمده راضی باشید. تندخوانی میتواند به شما اعتماد به نفس زیادی بدهد. یاداوری سریعتر و خواندن و مرور سریع، یک روش کارامد برای مدیریت استرس است. وقتی اطمینان دارید که کتاب تمام میشود و انچه خوانده اید را قطعا یادآوری میکنید، دیگر کار تمام است.

تندخوانی

دو تقسیم بندی برای کتابهای تندخوانی

در صورتی که مایل هستید کتاب تندخوانی خریداری کنید می‌توانید این کتاب‌ها را به دو دسته تقسیم نمایید: کتاب‌هایی که مباحث تئوری مربوط به تندخوانی و روش مطالعه را به خوبی بسط و توضیح داده‌اند و کتاب‌هایی که بیشتر بر روی تمرین‌‌های تندخوانی تمرکز نموده‌اند. در صورتی که می‌خواهید تندخوان شوید، به هر دو دسته کتاب نیازمند هستید ولی اگر قبلا در یک دوره تندخوانی شرکت کرده‌اید، کتاب‌‌های دسته دوم بیشتر می‌توانند شما را در یافتن تمرین‌ها جدید تندخوانی یاری کنند. چون در کلاس با کلیت کار و اصول و فنون تمرین‌ها تندخوانی آشنا شده‌اید، به خوبی می‌توانید این تمرین‌ها را مدیریت کرده، و در زمان مناسب آنها را انجام دهید تا به نتیجه مطلوب دست یابید اما اگر قبلا در کلاس‌‌های تندخوانی شرکت نکرده‌اید، کتاب‌‌های تندخوانی کمک چندانی نمی‌کنند تا در عمل به یک فرد تندخوان تبدیل شوید.

تندخوانی

نرم افزار تندخوانی ای کیو

استفاده از سیدی‌‌های آموزش تندخوانی نیز یکی دیگر از راه هایی می باشدکه می‌تواند به تندخوان شدن شما کمک کند. سال‌ها قبل، چینی‌ها، یک نرم افزار چند رسآنهای به نام eyeq طراحی نمودند که تمرینات و بازی‌های تندخوانی، به صورت پویا بر روی کامپیوتر قابل استفاده شد. این نرم افزار خصوصا چنانچه جذاب بودن آن برای کودکان، مورد استقبال گروه زیادی از دانش دوستان قرار گرفت. پس از آن امریکایی‌ها آن نرم افزار را به زبان انگلیسی طراحی نمودند و در سال‌‌های اخیر، در ایران نسخه فارسی آن نیز تولید و در دسترس علاقه مندان به تندخوانی قرار گرفت. بین این نرم افزار‌ها در زبآنهای مختلف آن، تفاوتی وجود ندارد و فقط متنها به زبان جدید تغییر یافته‌اند. همانطور که سازنده این نرم افزار نیز توصیه نموده است، این نرم افزار برای 6 ماه تمرین مداوم، و هر روز ده دقیقه زمان تمرین، طراحی شده است. نتیجه‌ای که در تبلیغات این نرم افزار بیان می‌شود، رسیدن به سرعت 800 کلمه در دقیقه است.

تندخوانی

نرم افزار تندخوانی سون اسپید

نرم افزار speed7 نیز یکی دیگر از نرم افزار‌های چند رسآنهای مشابه می‌باشد . امروزه بسیاری از تمارینی که در این نرم افزار‌ها قرار داده شده‌اند، به صورت آنلاین در وبسایت‌ها شبیه سازی شده‌اند و شما می‌توانید از این نوع سایت‌ها نیز به صورت رایگان استفاده کنید ولی از آنجاکه قابلیت‌های نرم افزار‌ها نسبت به وب سایتها، تمرینات آنلاین تندخوانی گزینه مطلوبی که به نتیجه‌ای مشخص دست یابند محسوب نمیشوند. از جمله معایب استفاده از این نوع آموزش برای تندخوان شدن، عدم استفاده از مانیتور هنگام مطالعه است. این تمرین‌ها به این خاطر که از روی مانیتور انجام می‌شوند و اینکه عمده مطالعه ما از روی کتاب می‌باشد، و حالت ایستای مانیتور با کتاب متفاوت است، تندخوانی در متون کتاب را به همراه نخواهد داشت. هر چند این تمارین، نوعی ورزش مفید برای تندخوانی محسوب میشوند، به عنوان یک تمرین در کنار تمرینات کلاس که مبتنی بر کتاب است پیشنهاد می‌شود ولی کار تنها با این نرم افزار نمی‌تواند همه نیاز‌های یک فرد برای تندخوان شدن را برآورده نماید. برخی از سیدی ‌های آموزشی هستند که فقط کلاس ضبط شده درس استاد می‌باشند. از انجایی که استاد، در کلاس،از روی جزوه ای که قبلا به دانش‌پذیر خود می‌دهد، درس داده و تمرین‌ها را توضیح می‌دهد، گوش دادن به این سیدی‌ها، تنها در تکمیل مباحث تئوری در مورد تندخوانی موثر است.

تندخوانی

برای یک فرد تندخوان دو نوع مطالعه وجود دارد :

الف-مطالعه کاربردی ب-مطالعه غیرکاربردی مطالعه کاربردی؛ به مطالعه‌ای گفته می‌شود که فرد در آن با درک 100 درصد مطالعه می‌کند. مطالعه غیر کاربردی؛ به خواندن کتاب‌هایی با درک 10 درصد گفته می‌شود. کسی که کندخوان است همه کتاب‌ها را با یک سرعت یکنواخت می‌خواند ولی برای تندخوآنها این سرعت متفاوت می‌باشد. چه اینکه کتاب‌ها را با اهداف گوناگونی مطالعه می‌کند.

تندخوانی

سرعت خوانش من تا چقدر افزایش میابد؟

قطعا حد و مرز دارد. از شعارهای تجاری تا واقعیت فاصله زیادی است. ممکن است شما عددهای متفاوتی را راجع به رشد سرعت مطالعه بعد از یک دوره تندخوانی شنیده باشید. اسیر مبالغه گویی و زیاده گویی‌های کسانی که اطلاعات سطحی از تندخوانی دارند نشوید. اگر قبلا در کلاس تندخوانی شرکت نکرده‌اید و با تمرینات تندخوانی آشنا نیستید، بعد از یک دوره یک تا دوماهه انجام تمرینات تندخوانی، نهایت بتوانید به 400 کلمه در دقیقه دست یابید. این عدد در خوشبینانه ترین حالت است. بعد از شش ماه انجام تمرینات تندخوانی نهایت بتوانید تا 800 کلمه سرعت خود را افزایش دهید و سرعت بیشتر ازین عدد از نظر علمی امکان‌پذیر نیست. اینکه در کتابهای مختلفی میانگین سرعت مطالعه را دقیقا 1050 تا 1200 کلمه معرفی کرده‌اند، برای کشورهای پیشرفته است. کشورهایی که از مقطع ابتدایی روش فهم و درک کودکان به گونه‌ای متفاوت از ما آموزش داده می‌شود. اما عددهای عجیبی که در سایتها یا صفحات اینستاگرام دیده می‌شود از قبیل 5000 کلمه یا 25 هزار کلمه ، عددهای غیر قابل باوری است. عددهایی که با یک تفکر سطحی نادرستی آن قابل درک است.

تندخوانی

فهمیدن و یادگیری مهمتر از سرعت است

شاید فکر کنید تند بخوانید دیگر نمیفهمید. این درست است یادگیری خلاق: یک ضرورت آیا هرگز اندیشیده اید که شیوه کتاب خواندن خود را بگونه ای دگرگون سازید تا امکان کسب بیشترین بازدهی از اوقات خواندن فراهم آید؟ آیا به ضرورت این دگرگونی پی برده اید؟ آیا بر این باورید که می بایست شیوه ای را برگزید که افزایش بهره وری روی دهد و طول عمر یادگیری افزایش یابد؟ می توان اسب دانش خویش را بپیش تازاند؟ بی تردید تمامی خوانندگان این سطور لحظاتی به یاد می آورند که با خود گفته اند کاش می شد با یک بار خواندن، مطلب را می فهمیدم و فراموشش نمی کردم و کاش می شد به همه سوالات پاسخ می گفتم و کاش... در نگاهی گذرا، به یادگیری خلاق می توان این تعریف را عنوان نمود: یادگیری خلاق یادگیری خلاق عبارتست از: توانایی یادگیری بیشترین مطالب در کمترین زمان، به خاطرسپاری همیشگی و به خاطرآوری راحت و کامل مطالب، همراه با خلاقیت بر اساس این تعریف می بایست سرعت را افزایش داد تا بتوان حجم بیشتری از مطالب را در زمان کمتری مورد مطالعه قرار داد و همچنین از شرایط جذب اطلاعات و سیستم های مطالعه ونحوه سازماندهی مطالب و ثبتش در حافظه از طریق فعال کردن مغز و استفاده از شیوه های یادیاری آگاه باشد تا امکان درک کامل و خلاقانه، به خاطرسپاری همیشگی و طولانی و نیز بهخاطرسپاری راحت، کامل و سریع مطالب فراهم آید.

منبع: کتاب یادگیری خلاق

تندخوانی

افزایش حوزه دید در تندخوانی

2- افزایش حوزه دید: حوزه دید عبارتست از تعداد کلماتی که در هر توقف خوانده می شود. در کلمه خوانی، حوزه دید یک کلمه است یعنی در هر توقف، چشم تنها متوجه یک کلمه می گردد و امر خواندن کلمه به کلمه صورت می گیرد. حوزه دید میان یک کندخوان و تندخوان، متفاوت است که این اختلاف منجر به تفاوت فاحش میان سرعتهای مطالعه آنان می شود. حوزه دید یک کندخوان، یک کلمه است، یک تندخوان می تواند حوزه دید خود را به بیش از 5 کلمه و تا حد یک سطر کامل افزایش دهد. همانگونه کههر چه زمان مکث در هر توقف کاهش یابد، سرعت مطالعه نیز به همان تناسب افزایش می یابد، در اینجا نیز هر چه حوزه دید بیشتر شود، سرعت مطالعه نیز به همان تناسب افزایش خواهد یافت بنابراین افزایش حوزه دید به معنای افزایش سرعت مطالعه است.

تندخوانی

هدف از مطالعه اجمالی در روشهای تندخوانی نصرت

، هدف از خواندن اجمالی: در یک زمان بسیار کوتاه ، از چند ثانیه گرفته تا چند دقیقه یک آشنایی کلی با مطالب به دست آورید. شما در این زمان کوتاه می توانید دست کم به چهر هدف زیر برسید : 1.پس از ملاحظۀ ابتدا و انتهای مطالب و گرفتن چندین نمونه از سراسر کتاب، می توانید یک آگاهی کلی از مطالب و سازمان کتاب کسب کنید و قادر باشید موضوع اصلی کتاب را بیان کنید و دو تا پنج نکتۀ مهم از کتاب را ذکر نمایید . 2.می توانید هدفتان را از خواندن کتاب مشخص سازید . 3.می توانید به میزان دشواری مطالب کتاب آگاه شوید و برآورد کنید که چه مقدار وقت لازم خواهید داشت تا آنچه را که می خواهید از کتاب به دست آورید. 4.می توانید پرسیدن سؤالها را آغاز کنید.

تندخوانی

پیش مطالعه و اهمیت تندخوانی در پیش مطالعه

پیش مطالعه چیست و تندخوانی چه تاثیری در پیش مطالعه میگذارد خواندن اجمالی این متن قسمتی از کتاب روشهای مطالعه دکتر سیف می باشد هدف هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. سرعت تقریبی خواندن اجمالی 1000 تا 40000 کلمه در دقیقه است. فواید فواید خواندن اجمالی عبارتند از: الف- کارآمدی بیشتر، از راه تخمین زدن اهمیت مطالب و طرح ریزی یک روش مناسب مطالعه. ب- بودجه بندی واقعی تر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مطالب. ج- افزایش میزان درک مطالب و نگهداری آنها در حافظه از راه کسب یک نظر اجمالی از کل مطالب پیش از خواندن جزئیات.

تندخوانی

روش تندخوانی و مطالعه اجمالی

روش خواندن اجمالی مبتنی است بر نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. در این روش مطالعه، در جستجوی نکات کلیدی دربارة مواد و ساختمان مطالب و نظر و سبک مؤلف باشید. همچنین، برای افزایش میزان علاقة خود نسبت به مطالب به طرح سؤالاتی در مورد مطالب خواندنی بپردازید. برای خواندن یک کتاب غیرداستانی با روش اجمالی نموه گیریهای زیر را انجام دهید: عنوان. عنوان کتاب با عنوان کتابهای دیگر در این زمینه و عنوان سایر کتابهای همین مولف چه فرقی دارد؟ مولف. مولف کیست؟ تجربیات و سابقه کار او چیست؟ وی صلاحیت دارد تا درباره عنوانی که انتخاب کرده است قلم بزند؟ تاریخ انتشار. کتاب در چه تاریخی منتشر شده است؟ کهنه است یا تازه؟ مقدمه، پیشگفتار، معرفی.چرا مولف این کتاب را نوشته است؟ برای چه کسانی آن را نوشته است؟ آیا او در نوشتن کتاب تعصب خاصی را دنبال کرده است؟ فهرست مطالب؛ سازمان مطالب کتاب چگونه است؟ آیا بعضی فصل های کتاب، از فصل های دیگر، مهم تر است؟ آیا مطالب و فصل های کتاب، به دو سه بخش مهم تر، تقسیم بندی شده اند؟ اگر نه، آیا شما می توانید این مطالب را به دو سه بخش عمده تقسیم کنید؟ ساختمان فصل ها؛ آیا در داخل هر فصل، عنوان های جداگانه ای وجود دارند؟ در پایان هر فصل، خلاصه فصل و یا سؤالات مربوط به فصل، یافت می شوند؟ صفحات و تصاویر انتخابی؛ مؤلف چه سبکی را در کلمه به کار برده است؟ برای این منظور، از هر پنجاه تا صد صفحه، یک یا دو صفحه را به طور تصادفی انتخاب کنید و آنها را از نظر بگذرانید. جمله اول چند پاراگراف را بخوانید و به تصاویر، نظری بیندازید. خلاصه ها و نتیجه گیری ها؛ آیا کتاب، یک فصل نتیجه گیری دارد؟ آیا فصل ها، دارای خلاصه یا نتیجه گیری هستند؟ اگر کتاب یک فصل نتیجه گیری دارد، ابتدا آن را بخوانید. به احتمال زیاد، این فصل، محتوای کتاب را با دقت بیشتری معرفی می کند. پیوست ها، فهرست اصطلاحات، مآخذ و مراجع؛ کتاب، شامل کدام یک از اینهاست؟ کدام یک از اینها، به آشنایی بیشتر شما نسبت به کتاب کمک می کند؟

تندخوانی

تندخوانی و دقیق خوانی

خواندن دقیق هدف هدف خواندن دقیق درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی در حافظه است، به طریقی که یادآوری آنها برای استفاده های بعدی میسر باشد. دامنه تقریبی سرعت سرعت تقریبی خواندن دقیق 100 تا 1000 کلمه در دقیقه است. فواید فواید خواندن دقیق به قرار زیرند: الف-فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی. ب-نگهداری بیشتر مطالب در حافظه از طریق یک روش سادۀ مرور کردن و یادگیری جزئیات و ربط دادن آنها با اصول و مفاهیم. پ-افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سوالات تشریحی ، زیرا در این روش مطالعۀ مفاهیم به وسیلۀ خواننده سازمان می یابند و به زبان وی بیان می شوند و صرفا به حافظه سپرده نمی شوند. ت-افزایش کسب لذت در نتیجۀ ایجاد اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق تر مطالب.

تندخوانی

روش دقیق خوانی چیست

فنون اساسی روش خواندن دقیق عبارتند از سازمان دادن ، حاشیه نویسی و علامت گذاری ، و خلاصه کردن. در سازمان دادن ، خواننده به دنبال سازمان فکری مؤلف می گردد و از رابطۀ بین مطالب آگاه می شود. با حاشیه نویسی و علامت گذاری ، خواننده صفحات را علامت گذاری می کند تا ساختمان مطالب را روشن تر سازد . در خلاصه کردن ، خواننده مطالب را مرور می کند و درک خود را از مطالب روشن تر و بهتر می سازد.

تندخوانی

فنون مربوط به روش خواندن دقیق:

1.سازمان دادن:سازمان دادن مستلزم تعیین سطوح مختلف مطالب از نظر معنی است ، یعنی تعیین تز اصلی ، نکان اصلی ، جزئیات مطلب و همچنین تشخیص رابطۀ بین این سطوح مختلف و اجزای هر سطح. استفاده از سازمان دادن منتج به فهمیدن بهتر مطالب و یادآوری سریعتر آنها می شود ، زیرا از طریق سازمان دادن یادگیرنده نکات اصلی و جزئیات را بعنوان اجزای یک کل یاد می گیرد، نه به صورت اطلاعات پراکنده. الف-تز اصلی:در یک کتاب یا بخش یا فصلی از یک کتاب ، تز اصلی بحث مؤلف، یک اندیشۀ کلی است. این اندیشه تمامی مطالب و نکات کتاب را در بر می گیرد. تز اصلی منعکس کنندۀ اندیشه و مقصود اصلی نویسنده است . معمولا شناسایی این تز از طریق یادگیری نکات اصلی بهتر میسر می شود . بیان صحیح تز اصلی یک کتاب یا یک بخش از یک کتاب مستلزم یک یا دو جمله است ، نه یک کلمه که فقط نشان دهندۀ یک عنوان است. ب-نکات اصلی:نکات اصلی اندیشه های مهم یا گروههایی از معنی هستند که برروی هم تز اصلی را تشکیل می دهند. پ-جزئیات:جزئیات یا اطلاعات جزئی عبارتند از اطلاعات واقعی ، تصاویر ، و مثالهایی که حامی و توضیح دهندۀ نکات اصلی هستند.

تندخوانی

یک مثال از دقیق خوانی

برای مثال در یک فصل: الف- برای پیدا کردن نکات اصلی، دقت کنید که جملات موضوعی یا جملات اصلی هر پاراگراف چگونه پاراگرافها را به هم متصل می سازند. وقتی پاراگرافی را می خوانید که یک موضوع تازه را مورد بحث قرار می دهد، معمولاً یک نکته اصلی جدید معرفی می شود. حروغی که درشت و سیاه تر از متنچاپ شدهاند و عنوانهای فرعی اغلب حاکی ازاین تغییرات هستند. ب- تز اصلی، معمولاً به وسیله مولف به طور مستقیم بیان نمی شود، ولی ترکیبی از عناصر اساسی مربوط به نکات اصلی به کمک هم این تز را روش می کنند. پ- هر نوع مطلبی شامل تعدادی جزئیات است. تعیین اینکه خواننده چه مقدار به جزئیات بپردازد برحسب هدف خواننده از مطالعه و نیازهای عملی او فرق می کند. در بسیاری از موارد، اهمیت این جزئیات فقط در کمکی که آنها به روشن شدن نکات اصلی برای درک تز اصلی می کنند نهفته است.

تندخوانی

تندخوانی، موضوعی مربوط به فراشناخت

برای تندخوان شدن، فقط انجام تمرینات سریع خوانی تاثیر گذار نیست. بلکه باید در مورد نحوه شناختن خود باید اطلاعات به دست بیاورید هر دانش آموزی باید بداند که چگونه در ذهن او یادگیری اتفاق می افتد. مباحثی که در این قسمت از مقاله می خوانید، قسمتی از فصل دوازدهم از کتاب استاد جهان پور با عنوان نظریه های جدید یادگیری میباشد. دانش پذیران تندخوانی، علاوه بر اینکه تمرینات تندخوانی را انجام می دهند، بایستی خودکنترلی فراشناختی پیدا کنند.. در مطالعات جدید فراشناخت دارای دو عنصر مستقل، اما مرتبط با یکدیگر است؛ یکی دانش فراشناختی و دیگری کنترل فراشناختی(دیسوت و رویرز، 2006؛ سانگر ، 2007).

تندخوانی

دانش فراشناختی چیست

- دانش فراشناختی دانش فراشناختی به دانش و باورهایی که شخص دربارۀ منابع شناختی خود در یک حیطه، اینکه چقدر خوب در آن حیطه عمل می کند، راهبردها و روش های اکتشافی که می تواند استفاده کند، و ماهیت آن حیطه دانش اشاره دارد(فلاول، 1987). به عبارت دیگر، دانش فراشناختی به دانش کسب شده در مورد فرآیندهای شناختی – دانشی که می تواند برای کنترل فرآیندهای شناختی مورد استفاده قرار گیرد- اطلاق می شود. دانش فراشناختی قابل بیان کردن است و نسبتاً ثابت است به گونه ای که امکان اندیشیدن در مورد فرآیندهای شناختی و بحث با دیگران را فراهم می کند، اما ممکن است اشتباه پذیر، غیر واقعی یا مبتنی بر الگوهای ساده لوحانه باشد. چنین دانشی از خود ذهنی- خواه واقعی یا غیر واقعی- اثر مهمی بر رفتار شناختی دارد و ممکن است از طریق مشارکت در فعالیت های کلاسی روزانه تشکیل شود. این شکل از دانش فرد در مورد فرآیندهای فکری خود اغلب به عنوان یک دانش دیر تشکیل شونده توصیف شده است یعنی فراگیر باید به عقب برگردد و فرآیندهای شناختی خود را به عنوان اهداف تفکر و اندیشه مورد ملاحظه قرار دهد (براون، 1987؛ به نقل از نیاز آذری، 1382).

تندخوانی

رشد جنبه های تندخوانی در تفکر

رشد این جنبه از تفکر برای گسترش مهارت های مطالعه دانش آموزان و توانایی آنها در حل مسأله مهم است. شونفلد (1989) در این خصوص می گوید: این مهارت ها تا حدی به توانایی دانش آموزان برای ارزیابی موثر از آنچه می دانید است. اگر از آنچه می دانید آگاهی نداشته باشید با مشکل مواجه خواهید شد. فلاول درباره دانش فراشناختی به سه مولفه اشاره کرده است: 1- دانش متغیرهای شخصی: دانش متغیرهای شخصی، دانش کلی فرد در مورد نحوۀ یادگیری انسان و پردازش اطلاعات، و شامل اطلاعاتی مثل توانایی های حافظه، مراحل حافظه و ظرفیت آنها، نحوه بررسی مطالب و فرآیندهای کنترل کننده است. اطلاع از توانایی های حاظه و برآورد درست این توانایی می تواند به فرد در اکتساب، نگهداری و استفاده درست از آنچه یادگرفته است، کمک کند (سوانسون ، 1990). 2- دانش متغیرهای تکلیف (وظیفه): مشتمل بر دانش مربوط به ماهیت، نوع، کیفیت و چگونگی تکلیفی است. قرار است فرد با آن درگیر شود. از آنجا که عدم کارایی حافظه، بیش از هر چیز به فقدان توجه در شروع کاربر می شود. اگر مطالب در ابتدای پردازش با دقت انتخاب نشده باشند، یادآوری آن نیز با اختلال مواجه خواهد شد. به منظور پردازش صحیح اطلاعات، یادگیرنده باید بتواند از توانایی های خود در آن زمینه آگاهی پیدا کند( کار ، 1998). 3- دانش متغیرهای راهبردی: این مقوله بر دانش مربوط به راهبردهای شناختی و فراشناختی اشاره دارد، و این که فرد بداند چه موقع و کجا، از چه راهبردی می تواند استفاده کند. اطلاع از راهبردهایی که در مراحل گوناگون نگهداری و بازیابی اطلاعات به کار می رود (سازمان دهی، مرور ذهنی، تمرکز و غیره) می تواند در امر اکتساب و یادآوری موثر باشد(فلاول و میلر ، 1998).

تندخوانی

معرفی کتابهای تندخوانی

موسسه تندخوانی نصرت تا کنون بیش از 8 کتاب تخصصی در زمینه تندخوانی و روش مطالعه تدوین یا ترجمه کرده است که آخرین آنها کتاب مربوط به تمرکز می باشد که تا پایان سال 1398 در دسترس دانش پذیران قرار خواهد گرفت از بین این کتابها کتابهایی که لازم است دانشپذیران مطالعه کنند کتابهای زیر میباشد کتاب فنون تندخوانی، از ابتدا (استاد جهانپور) کتاب هزار راه برای حفظ سریع(استاد جهانپور) کتاب حفظ و یاداوری سریع بر پایه ساختار سازی(استاد جهانپور) و کتاب علاج حواس پرتی(استاد جهانپور) و کتاب تندخوانی مدرن(آقای بروجنی) از پاییز سال 1398 مطالعه این کتابها به عنوان تکمیل مباحث کلاسها در هر هفته پیشنهاد می شود و دانش پذیران با مطالعه این کتابها، اطلاعاتی که در این زمینه ها لازم دارند را به دست می اورند هر چند برای تندخوان شدن، مطالعه کتابها و مباحث تئوری کمکی نمیکند ولی در مورد مباحص مربوط به حفظ و تمرکز اطلاعات کلی می تواند بسیار در این زمینه کمک کننده باشد. محتوای این کتابها در کلاسها تدریس نمی شود و در کلاسها مباحث دیگری مورد تدریس قرار میگیرند

نشر استاد جهان پور

تندخوانی

چرا موسسه نصرت کتابهای مختلف را تالیف میکند

تالیف این کتابها بر اساس یک مشی کلی موسسه بوده است. موسسه تندخوانی نصرت همواره مباحث و محتوای کلاسهای تندخوانی را به روز رسانی کرده است و به همین دلیل مباحثی که در سال قبل تدریس می شدهاند امسال مورد تدریس قرار نمی گرفتند. از انجا که مباحث سالهای قبل نیز مورد نیاز دانش پذیران می باشد، سعی کردیم انچه مهم بوده است و زمان کافی برای تدریس آنها وجود ندارد را در این کتابها گرد اوریم تا علاوه بر اپدیت مباحث کلاسها، مباحثی که قبلا مورد بحث قرار گرفته اند و انها نیز بر اساس مطالعه کتابهای پیشیین و مباحث روز شکل گرفته است، در دسترس دانش پذیران باشد علاوه بر این کتابها، کتابهای دیگری نیز به رشته تحریر درامده است که مطالعه انها در طول دوره الزامی نیست و صرفا نوعی مطالعه ازاد در مورد تندخوانی محسوب می شود ازین دست است کتابهای کتاب مهارت های مطالعه کتاب هر درسی را چگونه بخوانیم کتاب چگونه روزنامه بخوانیم کتاب نظریه های جدید یادگیری کتاب علاج حواس پرتی کتاب مطالعه یعنی یادگیری و چند کتاب دیگر که می توانید لیست انها را در وب سایت نشر استاد جهان پور مشاهده و در صورت تمایل خرید نمایید. کتابهای در دست نشر موسسه عبارتند از کتاب علاج حواس پرتی و کتاب مجموعه مقالات 2018 تندخوانی است که امیدواریم تا اخر سال 1398 یا بهار سال 1399 برای مطالعه دانش پذیران آماده شود. . به طور کلی کتابهای موسسه نصرت تنها در دسترس دانش پذیران همین موسسه است و فروش آنها در کتاب فروشیها صورت نگرفته است

تندخوانی

دوره تندخوانی برای چه کسانی است؟

کلاسهای تندخوانی برای کسانی است که کتاب میخوانند. کسانی که احساس میکنند نمیتوانند کتاب را خوب بخوانند یا آنچه خوانده اند را حفظ نمیشوند. کسانی که تمرکز کافی برای مطالعه کتاب ندارند و قصد دارند در زندگی خود تغییر ایجاد کنند.

در مورد این متن سوالی دارید؟ اینجا بنویسید.