موسسه تندخوانی نصرت

شیوه های نادرست مطالعه

تندخوانی

تندخوانی شیوه های نادرست مطالعه

کتاب شیوه های نادرست مطالعه یکی از کتابهای سخت و البته جذاب است که در مدرسه میخوانیم. اما اگر بتوانیم ان را سریعتر بخوانیم، قطعا در ان موفق تر خواهیم بود. تندخوانی شیوه های نادرست مطالعه فقط تندخواندن نیست. بلکه در کنار خواندن، انچه خوانده اید را میفهمید، حفظ میکنید و می توانید با داشتن تمرکز کافی، ان را به خاطر بسپارید. دانش اموزان زیادی هستند که تمایل دارند در یک دوره تندخوانی شیوه های نادرست مطالعه شرکت کنند و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهند. انها به ما مراجعه میکنند و در یکی ازین کلاسها ثبت نام میکنند

تندخوانی

تغییراتی در شیوه مطالعه

آیا هرگز اندیشیده اید که شیوه مطالعه خود را به گونه ای دگرگون سازید تا امکان کسب بیشترین بازدهی از اوقات مطالعه فراهم آید؟ آیا به ضرورت این دگرگونی پی برده اید؟ آیا بر این باورید که می بایست شیوه ای را برگزید که افزایش بهره وری روی دهد و طول عمر یادگیری افزایش یابد؟ می توان اسب دانش خویش را به پیش تازاند؟ بی تردید تمامی خوانندگان این سطور لحظاتی را به یاد می آورند که با خود گفته اند کاش می شد با یک بار خواندن، مطلب را می فهمیدم وو آن را فراموش نمی کردم و کاش می شد به همه سوالات پاسخ می گفتم و کاش... این نیاز مقدمه ای شد برای تحقیق در یافتن شیوه ای که بر آن اساس بتوان مطالب را به راحتی درک کرد و برای همیشه به خاطر سپرد. شیوه ای که نه تنها درک و به خاطرسپاری راحت را فراهم می آورد، بلکه جوشش قوه خلاقیت را نیز به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب شاهد آن چنان تغییراتی در شیوه مطالعه خود خواهیم بود، که هرگز در تصورات ما راهی نداشت، پس بی روا نخواهد بود اگر آن را انقلابی در امر مطالعه بدانیم، انقلابی که پرتوهای آن تمامی ابعاد تحصیل، کار و زندگی را در خواهد نوردید و تغییری شگرف، در جهت تعالی، در نگرش و طرز تفکر ما پدید خواهد آورد و به انسانهایی فرهیخته و قدرتمند بدل خواهیم شد، قدرتی که بر اساس دانش شکل می گیرد. ما به عرصه یادگیری خلاق گام می نهیم. ... و بدین ترتیب، گامی بلند در راستای توسعه اقتصادی کشور برداشته می شود.

تندخوانی

ضرورت تغییر در شیوه مطالعه

گسترش روزافزون حجم اطلاعات و نشر انبوهی از کتابها و منابع تخصصی و عمومی وهمچنین دگرگونی در شیوه ها، مناسبات و روابط تولیدی، گسترش دانش و ایجاد شاخه های جدید در علوم و وابستگی و ارتباط علوم و تکنولوژی در شاخه های مختلف با یکدیگر، ضرورت دگرگونی در نحوه بهره برداری از اطلاعات را آشکار می سازد. همچنان که شیوه های نوین، ابزار نوینی را برای بهره برداری بهینه می طلبد، اطلاعات گسترده و ضرورت به خاطرسپاری آنها برای درک مفاهیم و تحلیل ارتباطات و درنتیجه بنای یافته های جدید بر اساس آن، نیز ابزار و شیوه ای نو را می طلبد. در زمانهای دور که حجم اطلاعات محدود بود، شیوه مورد استفاده می توانست به خوبی از عهده به خاطرسپاری و پیوند اطلاعات با یکدیگر و بنای یافته جدیدی بر اساس آن برآید اما آن شیوه نمی توانست در عصر جدید و در پاسخ به نیاز به خاطر سپاری انبوهی از اطلاعات و تحلیل آنها و کشف مفاهیم و ارتباطات نو کارساز باشد، پس تحقیق در ارائه شیوه ای نو و مطابق با تکنولوژی پیشرفته برای تحقیق این مهم آغاز گردید، شیوه ای که می توانست به تمامی نیازها در این زمینه پاسخ گوید. حال که این روش را شیوه سازگار با شرایط نو می نامیم، شیوه قدیم، روشی ناسازگار و غیرمنطقی محسوب می گردد که توان و ظرفیت محدودی دارد اما نیزو و زمان زیادی را می طلبد. بر این مبنا می توان نتیجه گرفت که شیوه نوین می بایست به گونه ای باشد که با صرف کمترین نیرو و زمان، امکان کسب بیشترین بازدهی از اوقات صرف شده فراهم آید تا بتوان مطابق با زمان و تکنولوژی نوین پیش رفت، در غیر این صورت از کاروان تمدید بشری دور خواهیم ماند. ضرورت تغییر در شیوه مطالعه احساس میشود.برای درک ضرورت کار و اهمیت تطابق زمان، تکنولوژی و روش، انسانهایی را تجسم کنید که در عصر فضا، با استفاده از چهارپایان به مسافرت می پردازند. شیوه مطالعه فعلی- که ابتدایی ترین شیوه مطالعه ای است که بشر به آن پی برد- به همان اندازه غیرمنطقی و ناسازگار با زمان و تکنولوژی است که مسافرت با چهارپا در این عصر .

تندخوانی

شیوه های نادرست مطالعه

- اتلاف وقت بی تردید اولین مسئله ای که بلافاصله به ذهن خطور می کند و از نام کندخوانی نیز استنباط می شود، مسئله زمان است. در شرایطی که حجم گسترده اطلاعات در پیش دیدگان خودنمایی می کند و ارزش زمان برای بهره گیری از تمامی امکانات برای نیل به هدف و اهداف پس از آن، بیش از پیش آشکار می گردد، صرف زمانی بسیار برای انجام اموری که در زمان کمتری امکان تحقق آنها وجود دارد، امری غیر موجه جلوه می کند. این موضوع بویژه برای آنانی که به ارزش وقت واقفند و نیل به اهداف والایی را در دستور برنامه خویش دارند، جلوه آشکارتری دارد. مسئله زمان از دو زاویه قابل طرح است: از یک سو زمان زیادی برای انجام امری که در زمان کمتری امکان تحقق آن می باشد، صرف می گردد و به عبارتی دیگر در مدت زمانی واحد که امکان بهره برداری بیشتری وجود دارد، کار کمتر و در نتیجه بازدهی کمتری صورت گرفته است، و از سوی دیگر عوارض دیگری که خود ناشی از اتلاف وقت می باشد، نمودار می گردد

تندخوانی

عادات بد مطالعه

1. مطالعه مداوم در طول شبانه روز دانش آموزانی که یک تکلیف تیمی را انجام می دهند. هنگامی که میان دوره ها و امتحانات دور می زند ، به نظر می رسد کمبود وقت یک موضوع مشترک است. در طول دوره ، مسئولیت ها ، وظایف و فعالیت های اجتماعی دانش آموزان اغلب اولویت دارند ، که این امر باعث می شود برخی از دانشجویان فقط چند ساعت قبل از امتحان به مطالعه بپردازند. این ساعات متراکم می تواند دانش آموزان را به سمت خواب شبانه سوق دهد که با گذشت زمان ، می تواند بر روی الگوی خواب آنها تأثیر منفی بگذارد. دانش آموزان قبل از امتحان به استراحت نیاز دارند زیرا خواب به فرآیند مغز و حفظ اطلاعات آموخته شده در طول روز کمک می کند. در هنگام خواب ، این اطلاعات طبقه بندی و ذخیره می شود ، که وقتی دانش آموز واقعاً نیاز به یادآوری جزئیات دارد ، بسیار مهم می شود. جلسات طولانی مطالعه بدون خواب نتیجه مثبتی ندارد زیرا مغز فقط می تواند جنبه های عمومی اطلاعات را حفظ کند. از طرف دیگر ، چندین جلسه مطالعه کوچک به دانشجویان اجازه می دهد جزئیات بیشتری را درباره موضوع مورد مطالعه حفظ کنند. 2. مصرف نوشیدنی های انرژی زا دانش آموزان تمایل دارند نوشیدنی های انرژی زا برای تحریک مغز خود ، افزایش انرژی و بهبود تمرکز مصرف کنند ، اما تحریک مداوم مغز به این ترتیب خطر وابستگی را افزایش می دهد. علاوه بر این ، نوشیدنی های انرژی زا حاوی مواد شیمیایی مضر بسیاری هستند که می توانند به سلامتی دانش آموزان آسیب برسانند و می توانند منجر به افزایش اضطراب ، بی خوابی ، سردرد و حتی ایست قلبی شوند. 3. مصرف از غذاهای بی ارزش شما همان چیزی هستید که می خورید ، اما کمبود وقت ، انگیزه ضعیف یا کمبود دانش می تواند منجر به ضعف غذایی شود. فست فود حاوی کالری زیادی خالی و مقادیر زیادی چربی ، شکر و نمک است. بدن برای پشتیبانی از عملکرد روزانه خود به منابع انرژی خوبی نیاز دارد. فردی که مواد مغذی مناسب مصرف نکند ، سریعتر خسته می شود ، که مستقیماً بر توانایی تمرکز و مطالعه موثر وی تأثیر می گذارد. 4-حواس پرتی بیشتر دانش آموزان چقدر محیط پیرامونی آنها بر توانایی آنها در مطالعه تأثیر می گذارد ، دست کم می گیرند. عوامل حواس پرتی تأثیر منفی بر زمان مطالعه و کیفیت یادگیری دارند. از بین بردن همه اشکال حواس پرتی ، از جمله دستگاه های تلفن همراه ، تلویزیون و رایانه ، هنگام تلاش برای تمرکز بر مطالعه مهم است. دانش آموزان باید تمام تلاش خود را برای مطالعه در محیطی ساکت و آرام کنند که حواس پرتی را به حداقل برسانند. 5. مدیریت ضعیف زمان مدیریت زمان برای هر دانشجوی دانشگاهی یک مهارت اساسی است ، از این رو اهمیت ایجاد یک برنامه هفتگی برای ایجاد تعادل بین زمان اختصاص داده شده به مطالعه ، استراحت ، فعالیت های بدنی ، رویدادهای اجتماعی و خانوادگی و غیره وجود دارد. برخی از دانشجویان از جدول یا دستور کار برای ساختاردهی زمان خود استفاده می کنند هفته. مدیریت زمان مناسب استرس را کاهش می دهد ، که می تواند باعث یادگیری بهتر در طول دوره شود.

تندخوانی

عادت های خوب مطالعه

1: زمان خود را برنامه ریزی کنید تحت تأثیر قرار دادن همه چیزهایی که برای انجام کار در دانشگاه نیاز دارید آسان است ، به علاوه همه چیز در زندگی شخصی شما در جریان است. قبل از اینکه بدانید ، امتحان فردا است و شما نمی دانید که در مورد چه چیزی است. برای جلوگیری از آن ، هر یک از برنامه های درسی را در ابتدای ترم بخوانید و از قبل برنامه ریزی کنید که برای جابجایی در کل مطالب لازم است هر هفته مطالعه کنید. حتماً برای جبران وقت بگذارید ، زیرا ممکن است اتفاقات غیر منتظره پیش بیاید یا برخی از جنبه های تحصیل بیش از حد انتظار طول بکشد. 2: اهداف مطالعه را تعیین کنید عادت فوق به شما کمک می کند تا با تعیین کمی میزان مطالعه که هر هفته برای هر دوره باید انجام دهید ، با اهداف مطالعه شروع کنید - اما در اینجا متوقف نمی شود. همچنین ممکن است به شما در تعیین اهداف مطالعه برای هر بار نشستن و مطالعه کمک کند. این می تواند مطالعه تعداد معینی از فصل ها ، درک بهتر یک چالش ، تسلط بر یک مهارت یا صرفاً صرف زمان بیشتری بدون بررسی فیس بوک نسبت به دیروز باشد. 3: کمک بخواهید شما هرگز نیازی به احساس خجالت از درخواست کمک ندارید ، اما حتی اگر احساس خجالت کردید ، با هر آنچه نیاز دارید کمک بخواهید: درک فصل ، مراقبت از بچه ها ، مهارت های مطالعه خود را بهبود ببخشید ، یا احساس خستگی کنید. پس از دریافت کمک آسان تر خواهد بود و برای تحقق اهداف مطالعه خود بسیار مجهز خواهید بود. 4: به خودتان پاداش دهید تقویت مثبت می تواند تا حد زیادی کمک کند و شما را تشویق به ادامه کار کند حتی در صورت سخت بودن. لازم نیست چیز بزرگی باشد. این می تواند به اندازه تماشای نمایش مورد علاقه خود یا خوردن بستنی پس از غلبه بر یک چالش مطالعه کوچک باشد. در هر صورت با خود مهربان باشید و به خاطر سخت کوشی خود به خود پاداش دهید.

در مورد این متن سوالی دارید؟ اینجا بنویسید.