مشکلات خوانشی و تمرکزی و راه درمانی تندخوانی

مشکل ADHD و روش درمانی تندخوانی

مشکلات نارساخانی و یا مشکلات توجه و تمرکز میتواند بسیار مشکل ساز باشند. این اختلالات ممکن است هیچگاه درمان نشوند ولی آموزش تندخوانی میتواند یک شیوه مناسب و بهبود دهنده برای زندگی افرادی باشد که با این اختلالات به دنیا آمده اند. یعنی تندخوانی یک ابزار مفید برای ادامه زندگی برای افرادی است که اختلالات توجه و تمرکز دارند بنابراین میتواند یک شیوه درمانی مناسب برای این عده نیز محسوب شود.

روش درمانی برای اختلالات توجه و تمرکز

در موسسه تندخوانی نصرت، آموزشهای خاص و ویژه برای کسانی که مشکلات توجه و تمرکز دارند ارایه میشود. دانش اموزانی که مشکل adhd و مشکلات مشابه دارند، تندخوانی را به عنوان یک ابزار مفید در راستای فراخنای توجه و تمرکز خود میدانند و این ابزار میتواند به انها کمک کند که در زمان کمتری کتاب را تمام کنند.

adhd چگونه به کندخوانی منجر میشود

نقص سرعت پردازش بر کارایی خواندن تأثیر می گذارد، حتی در میان افرادی که کلمات را به طور دقیق تشخیص و رمزگشایی می کنند. کودکان مبتلا به ADHD که کلمات را به طور دقیق رمزگشایی می کنند، همچنان می توانند روان خواندن ناکارآمدی داشته باشند که منجر به گلوگاه در سایر فرآیندهای شناختی می شود. این “آهسته شدن” در ADHD با نقص در اجزای اساسی عملکرد اجرایی زیربنای سرعت پردازش، از جمله انتخاب پاسخ، همراه است.

سرعت پردازش آهسته (PS) به عنوان یک ویژگی حساس اما نه خاص طیف گسترده ای از اختلالات رایج در دوران کودکی توصیف شده است (Willcutt, Sonuga-Barke, Nigg, & Sergeant, 2008). سرعت پردازش معمولاً به عنوان سرعت تکمیل یک کار با دقت معقول تعریف می شود. اقدامات PS شامل کارهای متفاوتی مانند ارتباط سریع اعداد با نمادها (مانند کدگذاری از WISC)، جستجو و پاسخ به اهداف خاص، و نام‌گذاری سریع محرک‌های بصری است (Willcutt, Doyle, Nigg, Faraone, & Pennington, 2005). نشان داده شده است که کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) در طیف وسیعی از این وظایف از جمله: 1) سرعت گرافوموتور، همانطور که توسط خرده آزمون سرعت پردازش WISC-IV (چابیلداس) اندازه‌گیری می‌شود، PS کندتر نسبت به همسالان در حال رشد معمولی نشان می‌دهند. , 2001 ؛ راکلیج و تانوک , 2002 . 2) سرعت نامگذاری، همانطور که توسط وظایف نامگذاری خودکار سریع (RAN) اندازه گیری می شود (Rucklidge & Tannock، 2002) یا کارهایی مانند نامگذاری رنگی استروپ یا خواندن کلمه (شاناهان، 2006؛ ویلکات، 2010) و 3) زمان واکنش در عملکرد مداوم یا کارهایی که نباید انجام دهید (راکلیج و تانوک، 2002؛ شاناهان، 2006؛ وودکا، ماهون، و همکاران، 2007).


ADHD نوعی از واگرایی عصبی است که گاهی اوقات خواندن را دشوارتر می کند. هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مبتلا به ADHD، تمرکز در حین مطالعه می تواند دشوار باشد. همچنین درک و حفظ اطلاعات خوانده شده می تواند چالش برانگیز باشد.

کارهای خواندن ممکن است برای همیشه طول بکشد، به خصوص اگر متوجه شوید که برای پردازش دقیق اطلاعات باید بخوانید و دوباره بخوانید (و دوباره بخوانید).

مشکلات خواندن می تواند ناامید کننده باشد و ممکن است افراد را نگران کند که در مدرسه شکست می خورند یا در محل کار مشکل دارند. خوشبختانه، بسیاری از راهبردهای آزمایش شده و واقعی برای کمک به غلبه بر مشکلات خواندن وجود دارد.

این مقاله راهکارهایی را برای کمک به کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD مورد بحث قرار می‌دهد تا هنگام مطالعه تمرکز کنند و آنچه را که خوانده‌اند به خاطر بسپارند.

مشکلات خواندن در کودکان مبتلا به ADHD

ADHD می تواند به مشکلات درک مطلب در کودکان مبتلا به ADHD کمک کند. از آنجایی که خواندن نقش مهمی در زندگی کودک دارد، به ویژه در مدرسه، این مسائل می تواند بر نمرات و عزت نفس کودک نیز تأثیر بگذارد.

ویژگی های ADHD که می تواند به مشکلات خواندن کمک کند عبارتند از:

  • بی توجهی : کودکانی که در تمرکز مشکل دارند، اغلب برای حفظ توجه در حین مطالعه تلاش می کنند.1ممکن است حواسشان پرت شود، متن را رد کنند، جزئیات مهم را از دست بدهند، و برای ادامه کار تلاش کنند. چنین چالش‌هایی ممکن است زمانی که بچه‌ها بی‌حوصله یا خسته هستند، آشکارتر شوند.
  • مشکلات مربوط به حافظه فعال : ADHD می تواند منجر به تفاوت در عملکرد اجرایی شود که شامل مهارت های شناختی مورد نیاز برای مدیریت رفتارهای مختلف می شود. این شامل حافظه کاری می‌شود که یک ذخیره‌سازی موقت است که اطلاعاتی را که افراد در هنگام انجام کاری مانند خواندن به آن نیاز دارند، در خود نگه می‌دارد. برای درک و دستکاری ذهنی اطلاعاتی که کودک خوانده است، باید بتواند اطلاعاتی را که خوانده است ذخیره، بازیابی و اعمال کند.2
  • بیش فعالی و تکانشگری : کودکان مبتلا به ADHD ممکن است برای مدت طولانی بی حرکت بنشینند. آنها ممکن است بی قرار باشند و به نظر می رسد که دائماً در حرکت هستند، که می تواند تمرکز بر آنچه را که می خوانند دشوارتر کند.

خلاصه

تفاوت در نحوه پردازش اطلاعات، یادگیری و تعامل کودکان مبتلا به ADHD با جهان می تواند منجر به مشکلات خواندن شود. این می تواند شامل ویژگی هایی مانند بی توجهی، تفاوت در حافظه کاری، و مشکل در نشستن در حین خواندن باشد. و البته تندخوانی استاد جهانپور شیوه ای مناسب برای درمان در این کودکان محسوب میشود.

استراتژی هایی که درک مطلب را بهبود می بخشد

رویکردهای درمانی که بر کمک به کودکان در مدیریت ویژگی‌های ADHD تمرکز دارند، به مهارت‌های خواندن کمک می‌کنند.3درمان‌های سنتی معمولاً بر داروهای محرک یا غیرمحرک تکیه می‌کنند. راهبردهای دیگری که می تواند به بهبود مهارت های خواندن کمک کند عبارتند از:

  • تندخوانی
  • با هم می خوانیم
  • به حداقل رساندن حواس پرتی های بیرونی
  • دادن کتاب به کودکان درباره موضوعات مورد علاقه آنها4
  • آموزش تکنیک هایی مانند خط کشی و برجسته کردن
  • سوال پرسیدن در حین مطالعه
  • یادداشت برداری

هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد. آزمايش راهبردهاي مختلف و حمايت كردن مي تواند به كودك كمك كند تا بفهمد چه راهبردهاي خواندن براي او بهتر است.

مسائل خواندن برای بزرگسالان مبتلا به ADHD

بزرگسالان مبتلا به ADHD نیز با برخی از مشکلات مشابه در خواندن مواجه هستند. در حالی که تحقیقات در مورد مسائل خواندن برای بزرگسالان مبتلا به ADHD محدود است، چندین مسئله می تواند در بازی وجود داشته باشد.

غیرعادی نیست که با افکار درونی یا حواس‌پرتی‌های بیرونی از ریل خارج شوید، به‌ویژه هنگام خواندن چیزی که جالب یا کاملا خسته‌کننده است. ممکن است اغلب متوجه شوید که جایگاه خود را از دست می دهید یا از کلمات در قسمت های طولانی تر می گذرید، زیرا از نظر بصری توسط همه کلمات موجود در صفحه پرت می شوید.5

ممکن است در شناسایی و به خاطر سپردن نکات اصلی مطالبی که به تازگی خوانده اید مشکل داشته باشید. ممکن است در حین مطالعه به سادگی از منطقه خارج شوید و خواب آلود شوید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *