علل کندخوانی چیست

چرا خواندن من خیلی کند است؟

دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که شما آهسته مطالعه می کنید . به عنوان مثال، کتاب برای شما خیلی سخت است، تاکتیک‌های خواندن ضعیفی دارید یا بیش از حد حواس‌تان پرت می‌شود. همچنین باید به این فکر کنید که چرا احساس می کنید خیلی آهسته مطالعه می کنید . این احتمالاً مهمترین سؤال است.

چرا خواندن من کند است

 نداشتن یک روش برای مطالعه، مهمترین علت کند خوانی است. کم آوردن زمان، تنش مهمی است که باعث میشود تمرکز خودمان را هنگام مطالعه از دست بدهیم. آموزش تندخوانی میتواند کمک مهمی در این راستا باشد.

مقایسه سرعت خود با سرعت هم سن و سالان

آیا اطرافیان شما سریعتر از شما مطالعه می کنند؟ یا فقط فکر می کنید آنها سریعتر می خوانند؟ وقتی دیگران سریعتر می خوانند، این می تواند مشکل ساز شود. مخصوصا زمانی که از ایران به یک کشور دیگر سفر کنید و بخواهید در آنجا تحصیل کنید.

چه چیزی باعث کند خواندن می شود؟

اگر هنوز احساس می کنید می توانید سریعتر بخوانید، خوش شانس هستید! دوباره به شما تبریک می گویم! این واقعیت که احساس می‌کنید باید سریع‌تر بخوانید، نشانه‌ای است که می‌دانید می‌توانید رشد کنید (یا باید رشد کنید). می بینید، اکثر مردم می توانند سریعتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهند بخوانند. 

کند خواندن مشکلات متعددی را برای خوانندگان ایجاد می کند.  بزرگترین آنها فراموش کردن مطالبی است که می خوانید و تمرکز کمی در هنگام خواندن دارد.  آیا می توانید این اتفاق را در خواندن خود مشاهده کنید؟ 

یکی دیگر از دلایلی که مردم (بیش از حد) کند می خوانند،  نفرین کمال گرایی است . وقتی سعی می کنید هر کلمه ای را در حین خواندن بفهمید، این جریان خواندن شما را محدود می کند. حتی اگر خود را یک کمال گرا نبینید، باز هم ممکن است این اتفاق برای شما بیفتد. احساس ناامنی هنگام مطالعه ممکن است شما را وادار کند که سعی کنید همه چیز را بفهمید. در مورد شما هم همینطوره؟ 

راه های زیادی برای سریعتر خواندن وجود دارد. بیایید بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توانید سریع‌تر خواندن را یاد بگیرید و این احساس آهسته خواندن را از دست بدهید. 

چگونه می توانم سرعت مطالعه خود را افزایش دهم؟

اکثر مربیان تندخوانی به شما می گویند که در حین مطالعه، شنیدن کلمات را در ذهن خود متوقف کنید. این زیر آوازی شما را برای خواندن سریعتر محدود می کند (همین چیزی است که آنها می گویند). به نظر من شنیدن یا نشنیدن کلمات در ذهنت خیلی مهم نیست. اگر این به شما کمک می کند که با تمرکز بیشتر بخوانید و  درک مطلب را بهبود می بخشد … لطفا از این استفاده کنید!

تحقیقات نشان داده است که آواخوانی درونی یکی از مشکلات و علل کندخوانی محسوب میشود. ولی به درک بهتر یک متن کمک می کند. 

دفعه بعد که شروع به خواندن کردید یک لحظه تمرکز یا سکوت ایجاد کنید. به خود بگویید که با تمرکز خواهید خواند. چه چیزی می خواهید از متن دریافت کنید؟ قبل از شروع خواندن این را بدانید. 

خواندن با نیت بسیار بهتر از خواندن برخی از کلمات در یک صفحه است. 

وقتی بدانید چه چیزی را می خواهید از یک متن یاد بگیرید، مغز شما تمرکز خواهد کرد. شما پاسخ ها یا ایده هایی را پیدا می کنید که به شما کمک می کند تا به جلو بروید. از آنجایی که با تمرکز مطالعه می کنید، مجبور نیستید آنقدر زیاد بخوانید. این به شما کمک می کند سریعتر بخوانید.

آخرین کاری که می توانید برای سریعتر شدن در خواندن انجام دهید، حذف عوامل حواس پرتی است. چند نفر را می بینید که در حال خواندن با تلفن روشن یا سایر موارد حواس پرتی در نزدیکی آنها هستند؟ آیا هنگام مطالعه کارهای دیگری انجام می دهید؟ این سرعت خواندن شما را بسیار محدود می کند!

یاد بگیرید که هدفمند بخوانید، تمرکز کنید و حواس پرتی را حذف کنید.  سرعت خواندن شما تضمین شده افزایش خواهد یافت.

هرگز فراموش نکنید که فقط سرعت خواندن خود را افزایش دهید. درک بهتر مطالبی که می خوانید بسیار مهمتر است. با افزایش درک خود، خواننده باهوش‌تری شوید. به این ترتیب شما سریعتر یاد خواهید گرفت.  خوشبختانه، نکات بالا نیز به درک مطلب کمک خواهد کرد.

دلایل اصلی کند خواندن

بیایید به دلایل اصلی کند خواندن نگاه کنیم:

تمرکز ضعیف

بسیاری از مردم آهسته خوان هستند زیرا به نظر نمی رسد بر آنچه می خوانند تمرکز کنند. این اغلب در صورتی اتفاق می‌افتد که هنگام تلاش برای خواندن در معرض نویز یا عوامل خارجی دیگر قرار بگیرید. تمرکز ضعیف نیز با خیالبافی یا نگرانی در مورد مشکلات مرتبط است. عدم تمرکز همچنین می تواند به عدم علاقه به متنی که می خوانید مرتبط باشد.

واژگان توسعه نیافته

یکی دیگر از دلایل رایج کند خواندن، واژگان توسعه نیافته است. دانشجویان کالج یا متخصصان تازه وارد به یک رشته خاص اغلب به این دلیل مشکلات خواندن را تجربه می کنند. اگر قبلاً در معرض اصطلاحات خاصی قرار نگرفته اید، به احتمال زیاد در درک متنی که می خوانید دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل، شما آهسته تر مطالعه خواهید کرد تا سعی کنید کلمات جدید و معنای آنها را انتخاب کنید.

تکنیک های ضعیف خواندن

آهسته خواندن چیزی نیست که انسان با آن متولد شود. با رشد و گسترش دایره لغات خود، می توانید سریعتر خواندن را یاد بگیرید. یکی از موانعی که می تواند بر سر راه شما قرار گیرد عادات ضعیف مطالعه است. تثبیت طولانی مدت روی کلمات و عبارات خاص یکی از نمونه‌های عادات ضعیف خواندن است که می‌تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد و مطالعه شما را کند کند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *