یکی از مشکلات عجیب و خاصی که ممکن است فرزند شما به ان دچار باشد خواندن سریع است. این نوع خواندن با تندخوانی که بعنوان یک مهارت خواندن است تفاوت دارد. این دسته از دانش اموزان به طرز عجیبی سریع متن را میخوانند.
شاید از نظر دیگران خوب باشد که کتاب را سریع میخوانند اما در واقع انها دچار یک نوع اختلال در یادگیری خاص هستند. انها کلمات را جا میاندازند، کلمات را اشتباه میخوانند، متاسفانه مفهوم جمله را متوجه نمی شوند و وقتی میخواهند یک مساله ریاضی را حل کنند، با مشکل جدی در درک مساله روبرو هستند. طوری که وقتی والدین باید برای او صورت مساله ریاضی را بخوانند تا متوجه شود و بتواند ان را حل کند.
در حقیقت این دسته از دانش اموزان در درک و هوش ریاضی مشکلی ندارند ولی در خواندن صورت مساله ریاضی مشکل دارند. در این مقاله (تا جایی که بتوانم) توضیحاتی در مورد این دسته از دانش اموزان قرار خواهم داد تا بتوانید بهتر در مورد مشکلات انها وارد شوید.
مقدمه:
روزی بهار به دفتر من امد و والدین او از من خواستند که به بهار شیوه کتاب خواندن را اموزش دهم. از آنجا که من تندخوانی تدریس میکردم، والدین انها تمایل داشتند که من به بهار اموزش دهم چگونه کتاب های مدرسه را طوری بخواند که ان را حفظ کند. در ابتدا انها اینگونه عنوان کردند که بهار در درسهای حفظ کردنی مشکل دارد. درسهای مدرسه را نمیفهمد و در تحلیل ریاضی مشکل جدی دارد. باید صورتمساله را برای او بخوانند تا او ان را متوجه شود. این یک مشکل خیلی جدی است. بهار با اینکه درسها را بلد است اما نمیتواند پاسخ سوالات را کامل بدهد. او همیشه یک چیز را جامیگذارد و به نکات خیلی مهم توجه نمیکند. آنها بقدری ازین مشکل بهار دل ازرده شده بودند که پدرش عنوان کرد اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نمیگذارد بهار به تحصیلش ادامه بدهد.
من از بهار خواستم که کمی کتاب بخواند. به طرز عجیبی دیدم که بهار تند کتاب میخواند. او از همه دانش اموزهایی که تابحال دیده بودم تندتر کتاب میخواند. من از سال 83 تندخوانی تدریس میکردم و تا کنون (1404) حتی شاگردان کلاسهای تندخوانی من هم نمیتوانستند اینگونه کتاب بخوانند. مگر یک مورد که دچار لکنت زبان بود و در سال 1397 به من مراجعه کرده بود و بعد از دوره تندخوانی، به طرز عجیبی میتوانست تندبخواند. (شاید تعجب کنید که چگونه با لکنت زبان میتوانست از ادمهای معمولی تندتر بخواند ولی خب کلاسش که تموم شد فوق العاده شده بود چون پسره نابغه بود و توانایی هاش شناخته شده نبودن و فقط ظاهرش با لکنت زبان و یک معلولیت دیده میشد ولی من جور دیگه باهاش جلو رفتم و نتیجه هم داد)
بگذریم. به هر حال بهار اوضاع خوندنش اصلا خوب نبود. درسته تند میخوند ولی مشکلات زیر رو هم تجربه میکرد:
مشکل اول: جا انداختن کلمات
برخی افراد هنگام خواندن متن، بدون توجه، کلمات را جا میاندازند. این مشکل معمولاً ناشی از عدم تمرکز کافی، سبک شناختی سریعپردازش، یا ضعف در مهارتهای پردازش دیداری است.
وقتی فردی بهجای تمرکز روی هر کلمه، فقط بهسرعت متن را میخواند، ممکن است برخی بخشها را نادیده بگیرد. این مسئله باعث میشود مفهوم کلی متن بهدرستی دریافت نشود و خواننده درک نادرستی از محتوا پیدا کند.
این مشکل در کودکان و بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله عادتهای خواندن نادرست، عدم تمرین کافی در مهارتهای درک مطلب، یا حتی سبک پردازش شناختی که به جزئیات توجه کمتری دارد.
پس… خواندن سریع همیشه نشانه مهارت بالا نیست، بلکه ممکن است باعث کاهش دقت و درک نادرست متن شود!
مشکل اشتباه خواندن کلمات
گاهی افراد کلماتی که به خوبی میشناسند را هنگام خواندن اشتباه تلفظ میکنند یا بهجای یک کلمه، چیزی مشابه آن را میخوانند. این مشکل اغلب ناشی از پردازش سریع و سطحی متن یا عدم تمرکز کافی روی جزئیات هر کلمه است.
در بسیاری از موارد، فرد فقط به ساختار کلی و شکل ظاهری کلمه نگاه میکند و بدون توجه دقیق به جزئیات آن، تلاش میکند سریع آن را بخواند. این موضوع میتواند باعث اشتباه گرفتن کلمات مشابه از نظر ظاهری (مانند “کتاب” و “کباب”) یا حتی خواندن بخشهایی از کلمه بهصورت ناقص شود.
گاهی این مسئله به عادتهای خواندن نادرست برمیگردد که باعث میشود فرد، بدون آنکه متوجه شود، بهصورت خودکار اشتباهات را تکرار کند. در کودکان نیز ممکن است این موضوع ناشی از ضعف در مهارتهای توجه و دقت در پردازش متن باشد.
پس… خواندن سریع بدون تمرکز میتواند باعث اشتباه خواندن کلماتی شود که فرد کاملاً با آنها آشناست!
مشکل حدس زدن کلمه
برخی افراد هنگام خواندن متن، بهجای خواندن دقیق کلمه، آن را به شکل دیگری حدس میزنند. مثلاً ممکن است کلمهی “کتابها” را “کتب” بخوانند یا “کارخانه” را “کارخانهها” ببینند.
این مشکل معمولاً ناشی از پردازش سریع و سطحی متن است، یعنی فرد به جای توجه دقیق به هر حرف و جزئیات کلمه، فقط ساختار کلی و معنی کلی متن را در نظر میگیرد و بر اساس الگوهای ذهنی قبلی، کلمات را تغییر میدهد.
برخی دلایل این مشکل میتوانند شامل عادتهای خواندن سریع، عدم توجه به جزئیات، یا روشهای پردازش شناختی خاص باشند. در کودکان، این رفتار ممکن است بهدلیل عدم تمرین کافی در مهارتهای خواندن دقیق رخ دهد.
پس… حدس زدن کلمات میتواند باعث تغییر معنی متن شود و درک اشتباه از مطالب نوشتهشده ایجاد کند!

مشکل نفهمیدن معنای جمله
برخی افراد هنگام خواندن متن، کلمات را درست میخوانند اما معنی جمله را متوجه نمیشوند. این مشکل معمولاً ناشی از پردازش سطحی متن، عدم ارتباط درست بین مفاهیم، یا ضعف در مهارتهای درک مطلب است.
گاهی فرد فقط روی خواندن سریع تمرکز میکند و به ساختار و روابط بین کلمات توجه نمیکند. در نتیجه، جمله بیمعنا به نظر میرسد یا مفهوم اصلی متن از دست میرود.
این مشکل میتواند ناشی از عدم تصویرسازی ذهنی، نداشتن دقت کافی در خواندن، یا ضعف در درک ارتباط بین اجزای جمله باشد. در کودکان، ممکن است بهدلیل عادتهای نادرست خواندن یا ضعف در مهارتهای شناختی مربوط به درک مطلب ایجاد شود.
پس… فقط خواندن کلمات کافی نیست! توجه به ساختار جمله و ارتباط میان کلمات برای درک درست معنا ضروری است.
خلاصه مشکلات:
🔹 مشکل جا انداختن کلمات
🔹 مشکل اشتباه خواندن کلمات آشنا
🔹 مشکل حدس زدن کلمات
🔹 مشکل نفهمیدن معنای جمله
🔹 عدم تصویرسازی ذهنی
🔹 واکنشهای تکانشی
🔹 ضعف در توجه به جزئیات
🔹 مشکلات خودتنظیمی
🔹 خطا در پردازش اطلاعات
راهکار درمانی
اصولا درمان معنادار نیست. بلکه باید رفتارهای خودمون رو بر اساس رفتارهای این دسته از دانش اموزها تطبیق بدیم. در مورد بهارجان، در واقع والدین او چون متوجه علتهای رفتار بهار نشده بودند، باعث تضاد و ایجاد تنش بیشتر شده بود در حالی که بهار خیلی دختر باهوشی بود و فقط تواناییهای او شناخته شده نبود. در نتیجه نتونسته بود مدیریتش کنه و به همین دلیل هم در خواندن درسها به مشکل برخورده بود.
البته نمیشه مشکل رو ندید گرفت. بهر حال او نمرات کمی میگیره. در خواندن متنها مشکل داره و متنی که میخونه رو نمیفهمه. صرف داشتن هوش ریاضی کافی نیست. باید بتونه صورت مساله رو درست بخونه تا بتونه حلش کنه و در ازمونهای مهم، والدین کنار ما نیستند تا بتونند مارو در خواندن صورت مساله ریاضی کمک کنند.
نتیجه گیری:
خواندن سریع و بدون دقت و بدون درک متن یک مشکل جدی است که می تواند ناشی از یک اختلال یادگیری خاص و یا مشکلات ساختاری یادگیری باشد. حل این مشکل نیازمند دانش روانشناسی است و فردی که اینگونه میخواند باید به روانشناس مراجعه کند تا بتواند مشکلات خوانشی خود را بهبود ببخشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در یک کلاس یادگیری مهارتهای مطالعه با ما در تماس باشید.
02166495480 – جهانپور
دیدگاهتان را بنویسید