انگیزه یکی از عوامل مهم در مطالعه و یادگیری است. انگیزه میتواند به عنوان ترغیبکنندهای عمل کند که فعالیتهای هدفمند را شروع و تداوم میدهد. در مطالعات علمی، انگیزه به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی توصیف ، توضیح، و پیشبینی رفتارهای یادگیری شناخته شده است.
مزایای انگیزه در مطالعه1
- تقویت تمرکز و پایداری: کودکان و بالغانهایی که انگیزه دارند، معمولاً در مطالعه میمانند و به نتایج بهتری دست زنند.
- توسعه مهارتها و تحقیقات: انگیزه میتواند به توسعه مهارتها و تحقیقات کمک کند، زیرا افراد ممکن است به دنبال یادگیری و تحقیقات جدید باشند.
- تعامل با چالشها: انگیزه میتواند افراد را تشویق کند تا با چالشهای مدیریتپذیری مواجه شوند و از آنها یاد بگیرند.
نتیجه نهایی
انگیزه در مطالعه نقش مهمی دارد و میتواند به بهبود مهارتهای یادگیری و افزایش عملکرد کلی مشتریان کمک کند. این مقاله به ارائه چند نظریه 2 اصلی درباره انگیزه و تأثیر آن بر یادگیری میپردازد.
در صورتی که دانش آموز یا کودک شما در انگیزه تحصیلی دچار مشکلاتی شده است، حتما شیوه های تندخوانی را به او اموزش دهید و اگر میخواهید دانش اموزان دچار مشکلات بیحوصله شدن از مطالعه و فاصله گرفتن از درس و تحصیل نشوند، حتما قبل از وقوع فاجعه به فکر باشید و مهارتهای خوندن را به او اموزش دهید. (لیست کلاسهای جدید تندخواین نصرت) در صورتی که دانش اموزان مهارتهای خواندن را بلد باشند، قادر خواهند بود حتی در بدترین مواقع نیز درسشان را درست و کامل بخوانند و حداقل نمره قبولی را بدون اینکه درس بخوانند بگیرند.
بلد بودن شیوه های مطالعه، یک مهارت مهم و اساسی در رشد و پیشرفت دانش اموزان است.
انگیزه چیست و انگیزه یادگیری چیست
انگیزه شرایطی است که باعث فعال شدن و تداوم رفتار در جهت رسیدن به هدف می شود. برای یادگیری و موفقیت در طول زندگی در محیطهای غیررسمی و محیطهای یادگیری رسمی بسیار مهم است. به عنوان مثال، کودکانی که با انگیزه هستند تمایل دارند درگیر باشند، مدت طولانی تری ادامه دهند، نتایج یادگیری بهتری داشته باشند و در آزمون های پیشرفت استاندارد شده بهتر از سایر کودکان عمل کنند ( پینتریچ، 2003 ). انگیزه از عملکرد شناختی عمومی متمایز است و به توضیح دستاوردهای موفقیت مستقل از نمرات آزمون های هوش کمک می کند ( Murayama et al., 2013 ). همچنین از حالتهای مرتبط با آن، مانند مشارکت، علاقه، جهتگیری هدف، سخاوت و سرسختی قابل تشخیص است که همگی دارای پیشایندهای مختلف و پیامدهای متفاوتی برای یادگیری و موفقیت هستند ( Järvelä and Renninger, 2014 ).
HPL I 1 بر برخی از یافته های کلیدی حاصل از دهه ها تحقیق در مورد انگیزه برای یادگیری تأکید کرد:
افراد برای توسعه شایستگی و حل مشکلات با پاداش و تنبیه انگیزه دارند، اما اغلب دلایل ذاتی برای یادگیری دارند که ممکن است قوی تر باشد.
زمانی که یادگیرندگان با چالشی قابل مدیریت (نه خیلی آسان و نه خیلی خسته کننده) روبرو می شوند و وقتی ارزش و فایده چیزی را که یاد می گیرند می بینند، تمایل دارند در یادگیری پافشاری کنند.
کودکان و بزرگسالانی که عمدتاً بر عملکرد خود تمرکز می کنند (مانند به رسمیت شناختن یا اجتناب از قضاوت های منفی)3
نسبت به کسانی که بر خود یادگیری تمرکز می کنند، کمتر به دنبال چالش ها و پایداری هستند.
یادگیرندگانی که به جای عملکرد بر یادگیری تمرکز می کنند یا انگیزه درونی برای یادگیری دارند، تمایل دارند برای خود اهدافی تعیین کنند و افزایش شایستگی خود را یک هدف می دانند.
معلمان می توانند در تشویق دانش آموزان به تمرکز بر یادگیری به جای عملکرد موثر باشند و به آنها کمک کنند تا جهت گیری یادگیری را توسعه دهند.
در این فصل، بهروزرسانیها و توضیحات بیشتری در مورد تحقیقات در این زمینه ارائه میکنیم. ما با توصیف برخی از دیدگاههای نظری اولیه که این تحقیق را شکل دادهاند، شروع میکنیم، اما تمرکز ما بر چهار تأثیر اصلی بر انگیزه افراد برای یادگیری است. ما تحقیقاتی را درباره باورها و ارزشهای خود افراد، انگیزه درونی، نقش اهداف یادگیری و عوامل اجتماعی و فرهنگی که بر انگیزه یادگیری تأثیر میگذارند، بررسی میکنیم. سپس پژوهشهای مربوط به مداخلات و رویکردهای طراحی آموزشی را که ممکن است بر انگیزه یادگیری تأثیر بگذارد، بررسی میکنیم و با نتایج خود در مورد پیامدهای این تحقیق پایان میدهیم.
تحقیقاتی که مورد بحث ما قرار می گیرد شامل تحقیقات آزمایشگاهی و میدانی از رشته های مختلف مانند روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، آموزش و روانشناسی شناختی است.
- 6 Motivation to Learn | How People Learn II: Learners, Contexts, and Cultures | The National Academies Press ↩︎
- Theories of Motivation in Education: an Integrative Framework | Educational Psychology Review ↩︎
- National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2018. How People Learn II: Learners, Contexts, and Cultures. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/24783. ↩︎
دیدگاهتان را بنویسید