چرا دانش آموز کلاس هفتمی به برنامه روزانهش نمیرسه؟
چرا به برنامه روزانه خودمون نمیرسیم؟
مشکلی که خیلی از دانش آموزان کلاس هفتم دچارش هستند اینه که گاهی وقتها انقدر روی یک درس زمان میگذارند که وقتی روز تموم میشه و به برنامه خودشون نگاه میکنند متوجه میشن که فقط به خواندن یک یا دو پارت از برنامه درسی خودشون رسیدند !
سوالی که پیش میاد این هستش که چطوری فرد میتونه یک درس رو هم عمیق یاد بگیره و هم سر وقت تمومش کنه؟
بیاید به این سوال در چند گام پاسخ بدیم:
۱–اولویت بندی دروس
باید اول از همه کارهامون رو تقسیم کنیم به سه دسته :
🥇 کارهای ضروری
🥈 کارهای مهم
🥉 کارهای غیر ضروری
در شروع برنامه تمرکز خودمون رو میگذاریم روی کارهای ضروری و به همین ترتیب پیش میریم…
۲–انعطاف پذیر بودن در برنامه ریزی
اگر فرد در روز اول به بخشی از برنامه خودش نرسید ایرادی نداره چون یاد میگیره که در روز چقدر توان درس خواندن داره و برای روزهای بعد واقع بینانهتر برنامه ریزی میکنه و به مرور ، زمان مطالعه خودش رو بالا میبره.
نکتهای که باید بهش توجه کنیم این هست که قرار نیست فرد یک درس رو با یک بار مطالعه کامل متوجه بشه و فهم عمیق مطالب باید در طی مرورها اتفاق بیوفته و با هر بار مطالعه یک مطلب ، فرد چند درصد بیشتر اون موضوع رو درک میکنه و به مرور یادگیری کامل میشه.
۳–برنامه ریزی واقع بینانه
📚 این رو بدونیم که قرار نیست فرد ده درس مختلف رو در یک روز بخونه چون در واقع با این کار فقط از عمق مطالب کم کرده
✨ پس بهتر هست که برای مثال یک دانشآموز کلاس هفتم هر روز رو به ۳ درس مختلف اختصاص بده و زمان خودش رو بین این ۳ درس تقسیم کنه
۴– تقسیم زمان
در اینجا میتونیم در یک نمودار نحوه تقسیم زمان و برنامه ریزی مفید برای یک دانش آموز کلاس هفتم در یک روز رو ببینیم:

۵– کاهش تمرکز و خستگی مغز
برای اینکه دانش آموز کلاس هفتمی بتونه به برنامه روزانه خودش برسه و همچنین طی درس خواندن بتونه انرژی و تمرکز خودش رو بالا نگه داره میتونه از چند راه حل کاربردی استفاده بکنه:
⏱️ ۱- تکنیک پومودورو
این روش یک تکنیک مدیریت زمان و بهینهسازی مطالعه هست که توسط فرانچسکو سیریلو مطرح شده. در این روش، ابتدا فرد ۲۵ دقیقه به مطالعه و بعد ۵ دقیقه به استراحت کوتاه میپردازه. در آخر بعد از ۴ دوره پومودورو، یک استراحت طولانی ۱۵ تا ۳۰ دقیقهای داره.
📖 ۲- تغییر فضای مطالعه
🧘♂️ ۳- انجام حرکات کششی برای استراحت بدن یا یک پیادهروی کوتاه
👨🏫 ۴- تکنیک آموزش دادن
دانش آموز میتونه از آموزش دادن به دیگران یا درس خواندن با صدای بلند ، از پرش ذهنی و کاهش تمرکز جلوگیری بکنه.
۶– توقف روی یک مطلب سخت
گاهی اوقات برای دانشآموزان پیش میاد که به خودشون میان و میبینن که روی یک مطلب زمان زیادی وقت گذاشتن ولی به نتیجه نرسیدن و این وقفه زیاد باعث شده به ادامه برنامه روزانه خودشون هم نرسن !
در این موقعیت چند راهکار وجود داره :
🧠 ۱- رها کردن و استراحت دادن به مغز: فرد میتونه برای چند ساعت اون موضوع رو رها بکنه، اما این رها کردن در ظاهر هست چون در طی اون زمان مغز به صورت ناخودآگاه همچنان در حال پردازش اون مطلب هست و بعد مدتی جواب رو پیدا میکنه. مثل وقتهایی که فرد در حال انجام یک بازی هست و در یک مرحله دیگه جلو نمیره، ولی چند ساعت بعد ناخودآگاه راهحل اون مرحله از بازی به ذهنش میرسه! 😊
🎥 ۲- استفاده از منابع مختلف: مثل ویدیوی آموزشی یا خواستن توضیح از معلم یا یک همکلاسی و تغییر شیوه یادگیری.
✂️ ۳- سادهسازی: تقسیم یک مطلب به بخشهای کوچکتر برای فهم بهتر.
جمع بندی:
در آخر میتونیم به این جمله معروف اشاره کنیم که :
هر چقدر برای یک کار زمان در نظر بگیریم ، اون کار همون قدر طول میکشه !
پس قبل از شروع مطالعه خوبه که فرد اینو گوشه ذهنش داشته باشه که چقدر میخواد برای این درس زمان بگذاره و سعی کنه در همون زمان اون درس رو به اتمام برسونه.
دیدگاهتان را بنویسید