نویسنده و گوینده: از آپارات.کام
تاریخ ایجاد
اختلال خواندن کودکان آیا قابل درمان است؟
گپ و گفت های زیادی در این زمینه وجود دارد.1 در موسسه تندخوانی نصرت در صورت تشخیص اختلال خواندن، فقط یک کمک میتوانیم به کودکان داشته باشیم، و ان این است که با آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری، روشهای یادگیری دروس این دسته از کودکان را تغییر دهیم تا بتوانند با توجه به معلولیت حاضر، زندگی خودشان را به عنوان یک فرد عادی در جامعه بدون هیچ نقصی ادامه دهند.
تشخیص اختلال خواندن و تندخوانی
یکی از مشکلات رایجی که کودکان دارند، اختلال خواندن است. اختلال خواندن یک تعریف دقیق روانشناسی دارد و تنها با تست های روانشناسی قابل شناسایی و تشخیص است2
اگر فرزند شما دچار اختلال خواندن تشخیص داده شده است و می بایست تحت درمان قرار بگیرد، میبایست با مشاور مخصوص پروسه درمان او را دنبال کنید.
کلاس تندخوانی برای دانش اموزی که اختلال خواندن دارد
اگر مشاور او تشخیص داده است که سرعت خواندن او کم است و یا او هوش بالایی دارد و تمرکز پایینی دارد میتوانید او را در کلاسهای تندخوانی نصرت ثبت نام کنید. کلاسهای تندخوانی نصرت برای این دسته از دانش اموزان متفاوت از دیگر دانش اموزان برگزار میگردد و ما به صورت خاص با انها کار میکنم
در نهایت مهارت تندخوانی برای دانش اموزان دچار اختلال خوندن به انها کمک میکند تا سریعتر بخوانند و از فراخنای توجه و تمرکز خود استفاده کنند و بهترین کار را انجام دهند
تندخوانی یک مهارت جانبی برای درمان اختلال خواندن
ممکن است شما بخواهید اختلال خواندن را درمان کنید ولی نتوانید. اما میتوانید فرزند خودتان را در یک کلاس تندخوانی نصرت ثبت نام کنید. ما نمیخواهیم اختلال خواندن او را درمان کنیم. بلکه فقط کاری میکنیم که کمی سریعتر بخواند. شاید واقعا مشکل اختلال خواندن نداشته باشد و با تندخوانی بتواند مشکل هجی کردن و نفهمیدن متن را برطرف نماید.
راه کارهای درمانی اختلال خواندن
اصولا هیچ درمانی برای اختلال خواندن تا به امروز شناسایی نشده است و ما تنها میتوانیم به کودکان کمک کنیم که از مهارتهای جانبی کمک بگیرند و بتوانند خودشان را کمی بالاتر از دیگران ببرند.
تخفیف به دانش آموزان دارای اختلال خواندن حاشیه تهران
تندخوانی، یک مهارت مطلوب برای کودکان دارای اختلال خواندن است
روشهای حفظ کردن سریع میتواند به کودکان دارای اختلال خواندن کمک کند تا زمان کمتری برای خواندن و فهمیدن کتاب مصرف کنند.
شیوه های آموزش به کودکانی که اختلال خواندن دارند با کودکان عادی باید متفاوت باشد3.
نکات برجسته
1
اختلال خواندن یا دیسلکسیا یکی از رایجترین اختلالهای یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، درک و تفسیر کلمات و جملات تأثیر میگذارد.4 افرادی که با این اختلال مواجه هستند ممکن است در تشخیص صداها، تطبیق صداها با حروف و پردازش سریع متن مشکل داشته باشند. با این حال، بسیاری از افراد با دیسلکسیا دارای هوش طبیعی یا بالاتر از متوسط هستند و با استفاده از روشها و ابزارهای آموزشی مناسب میتوانند به موفقیتهای چشمگیری دست یابند. حمایت، درک و استفاده از فناوریهای کمکی میتواند به بهبود تجربه یادگیری افراد مبتلا به اختلال خواندن کمک کند.
2
بررسیها نشان میدهند که با آگاهیبخشی و حمایت مناسب، بسیاری از افرادی که با اختلال خواندن مواجه هستند، میتوانند بر این چالشها غلبه کنند و به موفقیتهای تحصیلی و شغلی دست یابند5. آموزشهای تخصصی و استفاده از تکنولوژیهای کمکدرسی میتواند راهی مؤثر برای بهبود مهارتهای خواندن و افزایش اعتماد به نفس این افراد باشد.
3
تشخیص زودهنگام و استفاده از روشهای آموزشی مناسب میتواند به کودکان مبتلا به اختلال خواندن کمک کند تا مهارتهای لازم را کسب کنند و به موفقیتهای چشمگیری دست یابند.
جمع بندی
بله، کلاسهای تندخوانی میتوانند به کاهش اختلال خواندن کمک کنند6. این کلاسها معمولاً توسط متخصصان و روانشناسان اجرا میشوند و به افراد کمک میکنند تا تکنیکهای خواندن بهتری را یاد بگیرند و از سرعت و دقت خواندن بهرهمند شوند. این کلاسها میتوانند شامل تمرینات برای بهبود فراهمآوری و تفسیر کلمات، بهبود تمرکز و توجه، و استفاده از ابزارهای کمکی مانند لینکها و کلمات کلیدی باشند. ولی این کار باید الزاما توسط متخصص روانشناس انجام شود و افرادی که امروزه به هر بهانه ای تندخوانی اموزش میدهند، گزینه مناسبی برای انتخاب کار کردن با کودکان دارای اختلال خواندن نیستند
آیا مایلید در مورد تندخوانی و کلاسهای تندخوانی اطلاعات بیشتری کسب کنید؟
خود تندخوانی
کلاسهای تندخوانی
- Music education for improving reading skills in children and adolescents with dyslexia – PubMed ↩︎
- Reading disorders and dyslexia – PubMed ↩︎
- Understanding Dyslexia in the Context of Developmental Language Disorders – PubMed ↩︎
- Evaluating the developmental trajectory of the episodic buffer component of working memory and its relation to word recognition in children – PubMed ↩︎
- Reintroducing Dyslexia: Early Identification and Implications for Pediatric Practice – PubMed ↩︎
- Effects of Neurofeedback on the Working Memory of Children with Learning Disorders-An EEG Power-Spectrum Analysis – PubMed ↩︎
دیدگاهتان را بنویسید