خواندن 6

4. طرح سؤال

حال که درباره کتاب یا یک فصل، اطلاعاتی به دست آوردید، معین کنید که چه اطلاعاتی کم دارید. آیا باید به مطالعه ادامه دهید؟ اگر جواب این سؤال مثبت است، انتظار دارید از یک خواندن عمیق، چه چیزی عایدتان شود؟ چگونه مؤلف از مقدمه، به نتیجه رسیده است؟ مراحل اساسی کتاب، چه هستند؟ آیا این مراحل، به طور منطقی به هم مربوط می باشند و هدف مؤلف چیست؟ آیا مطالب کتاب، با آن چه که شما قبلاً درباره موضوع می دانستید، موافقت یا مغایرت دارد؟ برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1





بازگشت به صفحه قبل

خواندن 6

3. برآورد دشواری مطلب و زمان مطالعه

مقدار زمانی را که برای مطالعه کتاب در اختیار دارید و میزان دشواری کتاب را تخمین بزنید. اگر در نظر دارید که از خواندن اجمالی پا فراتر نهید، در بودجه بندی زمان خود دقت کنید. یک تخمین واقع بینانه از زمانی که در اختیار دارید، با توجه به هدف شما از مطالعه کتاب و میزان دشواری مطالب، شما را در طرح یک برنامه مناسب و کنترل صحیح روش مطالعه، کمک می کند. برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1





بازگشت به صفحه قبل

خواندن 6

2. تعیین هدف مطالعه

معین کنید که هدف شما از مطالعه کتاب چیست و با چه دقتی می خواهید آن را بخوانید. آیا برای کسب یک برداشت کلی، کتاب را می خوانید یا به دنبال جزئیات هم هستید؟ برای امتحان مطالعه می کنید یا برای رفع نیازهای شغلی یا برای سرگرمی؟ برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1





بازگشت به صفحه قبل

خواندن 6

1. سازمان بندی ابتدایی

پیش از مطالعه کتاب به طور کامل، به کشف قسمت های اصلی کتاب که بر اساس آن، مطالب کتاب سازمان یافته اند و همچنین به کشف اندیشه های مهم کتاب بپردازید. این کار، مستلزم اندیشیدن یا بر روی کاغذ آوردن یک جمله کامل درباره عنوان و مقدمه و خلاصه هر فصل کتاب است؛ به صورتی که این جمله، مبیّن مفهوم اصلی آن فصل باشد. . برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1





بازگشت به صفحه قبل



C 2020 Yad-roye-yar institute