موسسه تندخوانی نصرت

مطالعه

تندخوانی

تندخوانی مطالعه

کتاب مطالعه یکی از کتابهای سخت و البته جذاب است که در مدرسه میخوانیم. اما اگر بتوانیم ان را سریعتر بخوانیم، قطعا در ان موفق تر خواهیم بود. تندخوانی مطالعه فقط تندخواندن نیست. بلکه در کنار خواندن، انچه خوانده اید را میفهمید، حفظ میکنید و می توانید با داشتن تمرکز کافی، ان را به خاطر بسپارید. دانش اموزان زیادی هستند که تمایل دارند در یک دوره تندخوانی مطالعه شرکت کنند و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهند. انها به ما مراجعه میکنند و در یکی ازین کلاسها ثبت نام میکنند

تندخوانی

روش هایی برای تشویق کودکان به کتاب خواندن (1)

زبان شفاهی کودک را تقویت کنید. با توجه به سطح توانایی زبانی کودک، داستانی کوتاه در اختیارش قرار بدهید تا ان را بخواند،ر و یا خودتان داستانی برای کودک بخوانید. وقتی داستان به پایان رسید از او بخواهید که بگوید کدام قسمت های داستان را بیشتر دوست داشته است. با این کار کودک را به جست و جو در داستان تشویق میکنید هرروز تعداد زیادی داستان برای کودک بخوانید. هرچه بیشتر کودک در مواجهه با ادبیات و داستان قرار بگیرد، بهتر و بیشتر با ادبیات مانوس میشود، و داستان به بخشی از زندگی روزمره اش تبدیل میشود از طریق مواجهه با داستان، کودک هرروز کلمات و مفاهیم بیشتری یاد میگیرد. اطراف کودک را با چیزهای خواندنی پر کنید کودکانی که در محیطی پر از کتاب زندگی میکنند، در امتحانات نمرات بهتری کسب میکنند و در ازمون ها بهتر عمل میکنند. تعداد زیادی کتاب در موضوعات مختلف و مناسب با سطح زبانی کودک در اختیار او بگذارید تا او را به خواندن کنجکاو کنید و خواندن را برای وی به یک عادت تبدیل کنید. کودک را به هر فعالیتی که نوعی از خواندن باشد تشویق کنید خواندن را به بخشی اساسی از زندی کودک تبدیل کنید. بگذارید کودک کلمات روی تابلوهای خیابان، گزارش های اب و هوا، متن منوی رستوران ها،برنامه های ورزشی و هر چیز روزمره ی دیگری را بخواند. مطئن باشید که کودک همیشه در اوقات فراغت خود چیزی برای خواندن در در سترس دارد از تکنولوژی برای تقویت حس اتکا به نفس کودک استفاده کنید تکنولوژی در حال دگگرگون کردن شیوه های یادگیری است و این تغییر تاثیر خوبی بر کودکان و توانایی خواندن انها میگذارد. با اضافه کردن چیز هایی مثل تبلت و کتابخوان الکتریکی اعتماد به نفس و حس اطمینان در کودکان بالا میرود.

تندخوانی

روش هایی برای تشویق کودکان به کتاب خواندن (2)

بگذارید کودک خودش انتخاب کند که چه بخواند خواندن برای لذت یکی از بهترین راه ها برای تقویت عملکرد کودک در مدرسه است، اما علاقه مند کردن کودک به خواندن مستلزم چیزی بیشتر از دادن یک کتاب به اوست. دادن حق انتخاب به کودک برای انتخاب آنچه میخواهد بخواند تاثیر بسیار زیادی بر تبدیل شدن ان ها به کتابخوان های حرفه ای دارد. کتابخوان هایی که تا اخر عمر به خواندن علاقه مند باقی میمانند به کودک کمک کنید کتابی متناسب با سنش پیدا کند برای علاقه مند کردن کودک به خواندن، به او در پیدا کردن کتاب هایی متناسب با سنش و در موضوعاتی که به انها علاقه مند است، کمک کنید. او را به کتابخانه ببرید یا کتابخوانی الکترونیکی در اختیار بگذارید که طیف گسترده ای از کتاب ها را در اختیار وی قرار میدهد دسترسی به ظیف گسترده ای کتاب های متناسب به سن کودک، انتخاب کتاب را برای شما و کودکتان بسیار اسان تر میکند. از برنامه های خلاقانه قابل نصب بر گوشی هوشمندتان استفاده کنید استفاده از برنامه های مخصوص تلفن هوشمند به شما کمک میکند فضایی را برای مطالعه کودکتان فراهم اورید بدون اینکه نگران این باشید که کودکتان به چیزی نامناسب در فضای اینترنت بر بخورد. به مطالعه کودکتان علاقه و اشتیاق نشان بدهید بازخوردی که کودکتان از شما میگیرد، تاثیر بسزایی در ادامه دار شدن عادت مطالعه ی او دارد. به خاطر داشته باشید که همیشه برای تلاش هایش به او جایزه بدهید. خواندن از روی علاقه و لذت به کودک کمک میکند در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشد چرا که به واسطه عادت مطالعه او اموخته است چگونه با ایده های جدید مواجه شود و ان ها را بهتر و سریعتر از کودکانی که مطالعه نمیکنند، پردازش میکند

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (1)

این روزها به ندرت کسی پیدا میشود که صرفا برای لذت بردن مطالعه کند. این مسئله دلایل متعددی دارد. بعضی از مردم فکر میکنند مطالعه نیاز به مقدار خیلی زیادی تلاش و زمان احتیاج دارد بعضی ها هم هرگز از مطالعه در مدرسه لذت نبرده اند و اصلا نمتوانند تصور کنند که بشود از مطالعه لذت برد. کسانی هم هستند که هرگز در محیطی قرار نگرفته اند که انها را به مطالعه تشویق کند به هرحال، مطالعه میتواند به میزان زیادی تجارب شما را غنی کند و دقایق لذت بخشی را برایتان بسازد. چه از روی علاقهذ ی شخصی مطللعه کنید، چه به واسطه ی کار و درس، مطالعه عملیست که میتواند با استفاده از راهکارهایی بسیار لذت بخش تر از قبل بشود در پست های بعدی به راهکارهای متنوعی میپردازیم که در این امر به شما کمک خواهند کرد.

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (2)

راهکار اول: حتما در نظر داشته باشید که هدفتان از مطالعه چیست افراد به علل مختلفی به مطالعه میپردازند. قبل از اینکه کتابی را در دست بگیرید حتما از خودتان بپرسید که میخواهید با مطالعه این کتاب چه چیزی یاد بگیرید. بعضی از مردم دوست دارند از طریق خواندن کتاب، مهارت بیاموزند. مهارت های مانند برنامه نویسی، شکار یا کمپ کردن بعضی از افراد داستان های روایی را دوست دارند، نظیر داستان های تخیلی و یا زندگینامه. انها دوست دارند با مطالعه به جهان دیگری برده شوند و در موقعیت های خیالی قرار بگیرند. قبل از هرچیز، حتما به این فکر کنید که میخواهید چه چیزی از کتاب خواندن دریافت کنید. اگر کتابی که به مطالعه اش میپردازید، متناسب با هدفتان از مطالعه باشد، میزان علاقعه اتان به مطالعه چند برابر میشود. اگر مطالعه چیزی است که شما فکر میکنید باید به ان بپردازید و برای انجام ان احساس اجبار میکنید، در این صورت مطالعه تاثیر چشم گیری بر شما نخواهد داشت. راهکار دوم: مشخص کنید میخواهید چه بخوانید وقتی بفهمید هدفتان از مطالعه چیست، انتخاب کتاب راحت تر میشود. از اینترنت کمک بگیرید تا لیستی از کتاب های محبوب در موضوع مورد نظرتان پیدا کنید.این کار باعث میشود شما بهتر بدانید که بهتر است با چه کتابی و از کجا مطالعه را شروع کنید. میتوانید از مسئول کتابخوانه محله اتان برای انتخاب کتاب مناسب کمک بگیرید.. کتابداران غالبا قادرند پیشنهاد های خوبی به شما بدهند، در صورتی که شما بدانید دنبال چه نوع کتابی هستید. یک راه دیگر گفت و گو با فروشندگان کتاب است. مسئولان فروشگاه های کتاب اغلب اوقات خودشان عاشق کتاب و مطالعه اند و میتوانند کمک بزرگی با شما بکنند. گفت و گو با کسی که میل اتشین و شدیدی به کتاب و مطالعه دارد میتواند موجب جرقه های بزرگی در شما بشود.

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (3)

راهکار سوم: بین مطالعه و علاقه مندی های دیگرتان ارتباط برقرار کنید ممکن است شما برای مثال به مسائل اجتماعی علاقه مند باشید. در این صورت میتوانید کتاب هایی را انتخاب کنید که به مسائل اجتماعی میپردازند. به یاد داشته باشید که تنها گزینه برای مطالعه کتاب نیست. شما میتوانید به مطالعه مجلات، وبلاگ ها و سایت ها و مقالات انلاین هم بپردازید. راهکار چهارم: کتابی که دوست ندارید را رها کنید. گاهی اوقات افراد احساس میکنند که مجبورند کتابی را که شروع کرده اند را به پایان برسانند حتی اگر اصلا از ان لذت نمیبرند. شما به علاقه اتان به مطالعه اسیب میرسانید اگر خودتان را مجبور کنید رمانی 300 صفحه ای را که اصلا علاقه ای به خواندنش ندارید، به پایان برسانید. کتاب هایی هستند که مقداری زملن میبرند تا خواننده را به خود علاقه مند کنند، اما اگر 70 صفحه از کتابی را خوانده اید هنوز جذبش نشده اید، هیچ ایرادی ندارد که ان را رها کنید و به سراغ کتاب دیگری بروید.

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (4)

راهکار پنجم: به خاطر داشته باشید که مطالعه امری عمیقا شخصیست. مسابقه و یا رقابت نیست. هیچ دلیلی ندارد که به خاطذ دوست نداشتن کتابی که برنده ی جایزه نوبل شده است و همه درباره اش صحبت میکنند دچار احساس گناه شوید. شما با کسی در مسابقه یا رقابت نیستید. از سوی دیگر هرگز هم نباید بخاطر دوست داشتن چیزهایی که دیگران سطحی میشمارند، مانند کتاب های کمیک و رمانتیک، احساس شرم و خجالت داشته باشید. چیزی را بخوانید که عاشقش هستید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. راهکار ششم یک فضای مطالعه مناسب برای خودتان بیابید یا ایجاد کنید. فضایی ارام، معتدل و راحت بیابید. وجود سر و صدا و دیگر عوامل حواس پرتی مطالعه را برایتان سخت و تمرکزتان را مختل میکند. هیچکس دلش نمیخواهد یک پاراگراف را بار ها و بارها بخواند تا بفهمد موضوع ان چیست! برای بسیاری افراد پیدا کردن مکان مناسب برای مطالعه، به اندازه ی پیدا کردن کتاب مناسب ضرورت دارد. باید اضافه کرد که مجبور نیستید تنها در خانه به مطالعه بپردازید، میتوانید سری هم به کافه و کتابخوانه ها بزنید!

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (5)

همواره کتابی همراه خودتان داشته باشید. شما هرگز نمیدانید دقیقا چه وقت زمان خالی برای مطالعه پیدا میکنید. ممکن است مجبور شوید مدت طولانی در مطب دکترتان منتظر بمانید، ممکن است در طول مسیرتان به سمت مقصد با ترافیک مواجه شوید و یا مجبور شوید در رستوران منتظر دوستی بمانید که دیر به قرار میرسد. در این موقعیت ها اکثر افراد تمایل دارند گوشی هوشمند خود را بردارند و به دوستان خود پیام بفرستند و یا حساب خود را در توییتر یا اینستاگرام چک کنند. اما اگر کتابی همراه خود داشته باشید، میتوانید دقایق سوخته اتان را با مطالعه پر کنید و به این طریق عشقتان به مطالعه را نیز وسعت دهید. یک لیست مطالعه بسازید یک لیست از کتاب هایی بسازید که درباره شان شنیده اید و میخواهید ان ها را در اینده بخوانید. ان ها را در دفترچه یادداشت جیبی اتان و یا در قسمت یادداشت های تلفن همراه خود یادداشت کنید. به این طریق، دفعه ی بعد که به کتابفروشی سر زدید به راحتی میتوانید به یاد اورید که کتاب های مورد علاقه تان کدام ها بودند. به علاوه، میتوانید از کتابی که اتفاقی در کتابفروشی دیده اید و نظرتان را جلب کرده است عکس بگیرید. این روش خوبی برای به یاد اوردن کتاب هاییست که میتوانند کتاب بعدی شما باشند.

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (6)

مجموعه کتاب های نویسنده ی محبوبتان را دنبال کنید. وقتی کتابی از نویسنده ای خاص میخوانید و از سبک کتابش لذت میبرید، سعی کنید باقی کتاب های او را نیز دنبال کنید. حتی اگر موضوع اصلی دیگر کتاب های ان نویسنده شما را جذب نمیکند، باز هم به سراغ ان ها چرا که سبک نوشتاری خاص ان ها ممکن است به طرزی غیرقابل پیش بینی شما را عاشق خود کند و مانند کتاب اولی که از او خوانده اید از مطالعه ی دیگر نوشته های او نیز لذت ببرید! در رابطه با کتاب و کتابخوانی با دیگران گفت و گو کنید. به دنبال کلوپ های کتابخوانی و یا گروه هایی که برنامه مطالعتی مشترک دارند بگردید و به جمع انها بپیوندید. مطالعه کاریست که بیشتر در تنهایی انجام میپذیرد و از این حیث شاید شباهت زیادی به دیدن فیلم و تئاتر نداشته باشد. اما میتواند تبدیل به کار جمعی هم بشود! کتاب ها هم دقیقا به اندازه ی دیگر رسانه های میتوانند موضوعات جذابی برای گفت و گو باشند به خاطر داشته باشید که پیدا کردن چنین گروه هایی در نزدیکی محل زندگی اتان همیشه اسان نیست پس بد نیست به فکر پیدا کردن گروه های انلاین هم باشید..

تندخوانی

راه هایی برای اینکه عاشق مطالعه شوید (7)

کتاب های صوتی را هم امتحان کنید گاهی اوقات مدرسه، دانشگا، کار و دیگر کارهای روزمره که مجبور به انجامشان هستید وقت کافی برای مطالعه برایتان باقی نمیگذارند. در این موقعیت ها میتوانید به کتاب های صوتی گوش دهید تا مطالعه ی روازنه اتان را هم میان کارهایتان انجام داده باشید. شنیدن کتاب که در موقعیتی خاص نمیتوانید به دست بگیرید و بخوانید هم میتواند شما را در ارتباط خوبی با فضای مطالعه و کتابخوابخوانی قرار دهد و ارتباط شما را با کتاب مورد نظر حفظ کند. به کتابخوانه محل زندگی اتان سر بزنید با عضویت در کتابخوانه میتوانید هر تعداد کتاب که میخواهید بخوانید در حالی که مبلغ بسیار کمی برای ان پرداخت کرده اید. سرزدن به کتابفروشی ها را از یاد نبرید سر زدن به کتاب فروشی هایی که کتاب نو و یا دست دوم میفروشند نیز برای پیدا کردن کتاب های جدیدی که با سلیقه اتان همخوانی داشته باشند بسیار کارساز است. گاهی قرار گرفتن در میان تعداد زیادی کتاب میتواند علاقه اتان را به کتاب خواندن شعله ور کند و وادارتان کنید تعداد کتاب جدید بخرید و برای مطالعه اشان لبریز از شوق شوید!

تندخوانی

مطالعه2

برای هر 30 دقیقه که مطالعه می کنید ، یک بار کوتاه 10 تا 15 دقیقه ای برای شارژ مجدد انجام دهید. مطالعه را با یادآوری مطالب متراکم تر از کلاس کمتر کنید. کلمات کلیدی زیرنویس یا برجسته برای سازماندهی و ساده سازی اطلاعات ، وسایل کمکی بصری مانند نمودارها ، شبکه های داستان ، نقشه های ذهن یا طرح های مختلف ایجاد کرده و به شما کمک می کند تا بهتر به خاطر بسپارید.

تندخوانی

انواع مطالعه

برای یک فرد تندخوان دو نوع مطالعه وجود دارد : الف-مطالعه کاربردی ب-مطالعه غیرکاربردی مطالعه کاربردی؛ به مطالعه‌ای گفته می‌شود که فرد در آن با درک 100 درصد مطالعه می‌کند. مطالعه غیر کاربردی؛ به خواندن کتاب‌هایی با درک 10 درصد گفته می‌شود. کسی که کندخوان است همه کتاب‌ها را با یک سرعت یکنواخت می‌خواند ولی برای تندخوآنها این سرعت متفاوت می‌باشد. چه اینکه کتاب‌ها را با اهداف گوناگونی مطالعه می‌کند. فردی که معلم است و می‌خواهد برگه تصحیح کند و نیازی به درک مطالب کتاب ندارد، فردی که وکیل است و در کتاب قانون به دنبال یک کلمه و شماره قانون می‌گردد، فردی که حافظ قرآن یا یک کتاب شعر است و می‌خواهد آیات را ب صورت چشمی مرور کند و بسیاری دیگر از افراد در مطالعه خود درک 100 درصد ندارند. فرد کندخوان هر دو کتاب را با یک سرعت می‌خواند ولی فرد تندخوان با 5 برابر سرعت عادی خود، متن‌های غیر کاربردی را مطالعه می‌نماید. به طور مثال، کسی که یک دوره یک ماهه تندخوانی شرکت می‌کند و سرعت مطالعه عادی و کاربردی خود را تا 400 کلمه در دقیقه می‌رساند، متون غیر کاربردی را با سرعت 1200 تا 1500 کلمه در دقیقه می‌خواند. آدلر معتقد است یک دوره تندخوانی، به فرد آموزش می‌دهد که چگونه کتاب‌‌های متفاوت را با سرعت‌‌های متفاوت بخواند نه اینکه کتاب را با بیشترین سرعت بخواند بدون توجه به محتوای کتاب و روش خواندن آن کتاب

در مورد این متن سوالی دارید؟ اینجا بنویسید.