شاید شما با کلمه عکس خوانی اشنا شده باشید. عکس خوانی یا فوتوریدینگ نوعی روش برای مطالعه میباشد که هرچند مبنای علمی چندان دقیقی ندارد و به عنوان یک روش استاندارد و باپایه و اساس در جهان شناخته نمیشود ولی در ایران و برخی کشورهای همسایه طرفداران رو به رشد خود را دارد. شما می توانید به طور جسته و گریخته، اطلاعاتی را در مورد عکس خوانی از لابلای کتابهای تندخوانی به دست آورید
به طور کلی، اهمیت ویژه ای برای کلاسهای عکس خوانی میتوان در نظر گرفت. هر چند در ایران معنای دقیقی از عکس خوانی نمیتوان در نظر گرفت ولی به طور کلی، عکس خوانی را می توان نوعی از روش مطالعه محسوب نمود که شما با به کار بردن اصول عکس خوان ذهنی و تصویر سازی کتاب را سریعتر بخوانید. برای یادگیری عکس خوانی میتوانید کتابهای فوتوریدینگ را مطالعه نمایید. کتاب فارسی با این عنوان در ایران منتشر نشده است. (تا زمان نگارش این متن*
در صورتی که تمایل دارید در یکی از کلاسهای عکس خوانی شرکت کنید میتوانید با موسسه تندخوانی نصرت شرکت نمایید. این کلاسها برای 6 ماه در نظر گرفته است و نوعی تندخوانی محسوب میشود. با توجه به نگرش واحد موسسه تندخوانی نصرت به برگزاری انحصاری کلاسهای تندخوانی کلاس های عکس خوانی با هدف افزایش سرعت مطالعه برگزار میشود و نوعی روش مطالعه برای دانش پذیران میباشد. در کلاسهای عادی تندخوانی در مورد عکس خوانی و نحوه افزایش سرعت با روش عکس خوانی توضیح اجمالی داده میشود
جهت شرکت در یکی از کلاسهای عکس خوانی میتوانید با دفتر مرکزی موسسه تندخوانی نصرت تماس حاصل فرمایید. همکاران ما در اولین زمان ممکن اطلاعات لازم را به شما منتقل خواهند نمود. همچنین میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد کلاسهای عکس خوانی به صورت حضوری در محل موسسه تندخوانی نصرت حاضر و با کارشناسان مربوطه مشاوره نمایید ما مفتخریم که اولین در تندخوانی بوده ایم و اکنون نیز توانسته ایم جدیدترین روشهای مطالعه و یادگیری را ترجمه و دراختیار شما عزیزان قرار دهیم
در ایران تندخوانی به هر روشی گفته می شود که سرعت مطالعه شما را افزایش میدهد. بنابراین عکس خوانی نیز نوعی تندخوانی محسوب میشود ولی اسپید ریدینگ که یک روش برای تندخوانی محسوب می شود در ایران به تندخوانی شناخته میشوند. بهتر است گفته شود تفاوت عکس خوانی با اسپید ریدینگ در چیست ولی عکس خوانی را نمیتوان با تندخوانی مقایسه نمود چون عکس خوانی به گونه ای روش خواندن محسوب میشود که بدون شک سریعتر از روش خواندن های مرسوم میباشد
اسپیدریدینگ یک روش برای خواندن و سریعترخواندن محسوب میشود که در دنیا به عنوان یک روش برای مطالعه محسوب میشود. روش اسپیدریدینگ از فیلترهای سخت پژوهشگران گذر نموده است و این فرضیه که انسان میتواند با انجام یک سری تمرین، سرعت حرکت چشم خود را افزایش دهد از نظر علمی به اثبات رسیده است ولی عکس خوانی با اینکه یک روش جدید محسوب نمیشود کما کان به عنوان یک روش علمی و استاندارد برای مطالعه محسوب نمی شود با اینحال موسسه تندخوانی نصرت، این دوره را به عنوان یک دوره تکمیلی برای خواندن به دانش پذیران علاقه مند به تندخوانی تدریس مینماید
در صورتی که تمایل دارید با عکس خوانی اشنا شوید و در یکی از این دوره ها شرکت کنید، شما میتوانید با موسسه تندخوانی ما تماس حاصل فرمایید. این موسسه با سالها تدریس تخصصی در زمینه روشهای مطالعه، به طور صحیح شما را با تمرینات تندخوانی و اموزشهای مربوط به عکس خوانی اشنا می نماید به گونه ای که بتوانید سرعت مطالعه خود را به همراه روش مطالعه خود افزایش دهید
حدود سال 89 که در کلاس تندخوانی آقای عبا س منش شرکت کردم، یک جلسه از کلاس ایشان به توضیح و تمرین روش عکس خوانی اختصاص داشت. در سال 91 یا 92 آقای سعید محمد ی تدریس عکس خوانی را در دانشگاه شریف آغاز کرد. به گفته او، این روش نوعی روش تکمیلی برای تندخوانی محسوب میشود. موسسه تندخوانی نصرت از سال 92 این کلاسها را برای شاگردان خصوصی خود برگزار می نمود. در حال حاضر نیز کسانی که یک دوره در کلاسهای این موسسه شرکت کرده اند و دوره تکمیلی را نیز گذرانده اند میتوانند در این کلاسها شرکت نمایند قابل ذکر است که روش عکس خوانی به عنوان یک روش استاندارد برای مطالعه محسوب نمی شود. این کلاسها صرفا به بیان آخرین دست یافته های بشر به روش های نوین مطالعه می پردازد و ما در هنگام ثبت نام و شروع کلاس شرایط این دوره ها را برای دانش پذیران توضیح می دهیم
هر چند روش عکس خوانی در دنیا در حال تکامل است و چندان نمی توان در مورد آن سخن گفت ولی ما معتقدیم کسانی که یک دوره تمرینات چشمی را انجام داده اند و سرعت حرکت چشم خود را افزایش داده اند، پس از آن روش مطالعه خود را به سمت عکس خوانی ببرند نتیجه ی بهتری از این دوره ها خواهند گرفت
به عقیده ما، روش صحیح مطالعه باید از مدرسه آغاز شود. در ایران، متفکران و کسانی که دروس مدرسه را می نویسند، با تغییر روش تدریس از ارزشیابی نمره ای به ارزشیابی توصیفی در پی این مساله بوده اند که دانش اموزان از دوران ابتدایی روش مطالعه خود را با جدیدترین روشهای مطالعه روز دنیا تطبیق دهند هر چند این سیستم مورد قبول بسیاری از معلمان قدیمی قرار نگرفته است و هنوز هم به دادن نمره به دانش اموزان اصرار می ورزند، ولی اموزش و پرورش ایران اصرار دارد که معلمان با روشهای جدید به تدریس در مقاطع ابتدایی بپردازند. بدون شک اگر از ابتدا دانش اموزان روش مطالعه و روش درک خود را تصحیح نمایند، نیاز به دوره های تکمیلی نخواهند داشت و تجربه به ما نشان داده است که بزرگسالان توانایی زیادی در تغییر روش درک و مطالعه خود ندارند و این به خاطر عادت چند ده ساله به درک کردن با روش های شخصی خودشان است
به طور مرسوم شش قسمت عکس خوانی مورد بحث در کلاسها قرار میگیرد. در اینجا به طور خلاصه وار به این شش قسمت عکس خوانی اشاره می شود قسمت تصویر خوانی 1. آمادگی این زمان آن است که از لحاظ فیزیکی آماده ی تصویر خوانی بشوید و در مورد قصد خود کاملا آگاه شوید. 2. وارد حالت یادگیری سریع شوید. اینجا باید از لحاظ فیزیکی آرام و از لحاظ ذهنی متمرکز باشید. وارد شدن به این حالت از بدن و ذهن شما را آماده ی جذب اطلاعاتی می کند که تصویر خوانی می کنید. 3. تمرکز، تاثر و نتیجه را تایید کنبد. تایید کردن هدف ها و نتایج تان به شما کمک می کند مطمئن شوید که هر چیزی که تصویر خوانی کرده اید همان تاثیری که شما می خواستید را داشته است. 4. وارد حالت تمرکز بر تصویر شوید. تمرکز بر تصویر روشی منحصر به فرد برای نگاه کردن به تصاویر است بطوریکه قسمت نیمه خودآگاه ذهنتان تصاویری که از برابر چشمانتان می گذرانید را تصویر خوانی کند. 5. به حالت درونی ثابتی دست یابید. شما از تکنیک های بسیاری برای دست یافتن به حالت یادگیری سریع در حین تصویر خوانی، استفاده خواهید کرد. جلسه س تصویرخوانی را با احساس چیرگی به پایان برسانید. این ذهن خودآگاه و بقیه س ذهن ها ب جز خودآگاه را مطمعن می سازد تا هر چیزی که تصویر خوانی کرده اید را فعال کنند. 6. بهتر است به ذهنات یادآوری کنید که گنجایش تصویر خوانی با سرعت فوق العاده را دارد. این جلسات به ذهن شما گنجایش تازه ای نمی دهند. این کمک می کند تا توانایی های ذاتی ذهن خود را شناسایی و آزاد کنید.
یکی از تکنیک های مرسوم برای عکس خوانی معروف به تکنیک نارنگی عکس خوانی است استاد با این تکنیک قصد دارد توجه مطالعه کننده را از متن دور کند تا او بتواند با ضمیر ناخوداگاه مطالعه نماید. هر چند این روش فرضیه ای است که مبانی بسیار ضعیفی دارد ولی با توجه به مطرح شدن ان در فضای مجازی متنی را ترجمه کردیم که ترجمه ان را در اختیار شما قرار می دهیم. قبل از مطالعه این متن به یک نکته فرعی اشاره کنم. ما جهان سومی هستیم چون جهان اولی ها ذهن ما را از حقایقی که برای ما مفید است دور کرده اند. برای این دور نگه داشتن ما از کمال و موفقیت به یک بهانه نیاز داشتند و موضوعاتی این چنین با توجه به جذابیت فراوان بهترین گزینه هستند. چون وقت زیادی از شما و ما و بقیه اشغال می کنند و بعد از کلی تلاش و گذر عمری، تلاش گر متوجه می شود که وقت زیادی را به بیهوده تلف نموده است. با تمام این احوال متن زیر را که توضیح تکنیک نارنگی عکس خوانی است را برای شما توضیح می دهیم این متن ترجمه قسمتی از یک مقاله در این رابطه است که توسط تیم ترجمه موسسه نصرت ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرارداده شده است تکنیک نارنگی با استفاده از تکنیک نارنگی می توانید به راحتی وارد حالت آرامش و گوش به زنگی شوید. ویژگی اضافه شده ی این تکنیک ساده، این است که به طور اتوماتیک واحد های در دسترس توجه شما را هدایت می کند. نتیجه پیشرفت سریع در مهارت های خواندن است. مطالعات نشان می دهند که خواندن و حافظه، هر دو به توجه نیاز دارند. شما 7 به علاوه یا منهای 2 واحد توجه در ذهن خودآگاهتان دارید. با تنظین تمرکزتان روی نقطه ای خاص، بقیه ی قسمت ها را به طور موثری بر روی کاری که در دست دارید متمرکز می کنید. تحثیثات همچنین نشان می دهند که موقعیت دقیق توجه تان مهم است. برای مثال، در حین رانندگی، بهترین مکان برای توجه جاده است. برای یک خواننده ی کارآمد، بهترین مکان برای توجه بالا و پشت سر است. تکنیک نارنگی کمک می کند مکان مناسب برای توجه حین یادگیری را تنظیم کنید. مراحل: 1. یک نارنگی خیالی را در دست بگیرید. وزن، رنگ، باقت، و بوی نارنگی را تجربه کنید. 2. به آرامی چشم هایتان را ببندید و نارنگی را در جایی قرار دهید که روی سر شما در جای متعادلی باشد. از احساسات تان آگاه باشید. 3. تصویر کنید که میدان دیدتان باز می شود. 4. چشم هایتان را در حالی که هنوز نارنگی را بالای سرتان تصور می کنید، باز کنید. سپس شروع به خواندن کنید. با انجام این تکنیک، مطالب را با روانی و سرعت بالا می خوانید. توانایی تمرکزتان بر روی اطلاعات افزایش پیدا می کند. خواندن با آرامش بیشتری همراه می شود. در چند هفته ی اول ممکن است خودآگاه نارنگب را در پشت سرتان قرار دهید. به زودی این تبدیل به فرآیندی اتوماتیک می شود، به طوری که مطالب تان هر چه باشد، خود به خود وارد حالت ایده آل خواهید شد. The Tangerine Technique You quickly and easily establish a relaxed state of alertness when you use the Tangerine Technique. An added feature of this simple technique is that it automatically directs your available units of attention. The result is an immediate improvement in reading skills. Studies show that both reading and memory require attention. You have seven, plus or minus two, units of attention available at a conscious level. By fixing your attention on a single point, you effectively focus the other available units of attention to perform the task at hand.
تکنیکهای عکسخوانی بسیار متفاوت می باشند. گروه هایی که در زمینه عکس خوانی مطالعه می کنند و سیستم عکس خوانی را تدریس می نمایند تکنیکهای عکس خوانی ذهنی را به طور کلی به این شکل تدریس می نمایند. دراینجا به یک مقاله انگلیسی که به بیان روشها و اصول عکس خوانی اشاره می کند، خواهیم پرداخت این متن ترجمه یک مقاله انگلیسی می باشد که توسط تیم موسسه تندخوانی نصرت ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است تکنیک هایی که که می توانند به شما کمک کنند: بازی شناسایی کلمه مراحل بازی: 1. پس از تصویر خوانی فرهنگ لغت، زمانی را به آرمش آموزی خود اختصاص دهید. اجازه دهید تا یکی از لغاتی که تصویر خوانی کرده اید به آرامی و آسانی ئارد ذهن خودآگاهتان شود. ممکن است این طور به نظر برسد که این لغت را خودتان می سازید، زیرا شما صفحات را با ذهن خودآگاهتان نخوانده اید. 2. در چشم ذهن خود، فرهنگ لغت باز را در مقابل چشمانتان تصور کنید. تصور کنید که می توانید هر دو صفحه را از بالا و پایین ببینید. تصور کنید جایی در میان صفحه ی باز شده همان لغتی وجود دارد که وارد ذهنتان شد. با تجسم خود به مکان لغت نگاه کنید، و تظاهر کنید که می توانید جایی که لغت به آنجا تعلق دارد را پیدا کنید. 3. زمانی که آماده شدید( زمانی که برای شما راحت است)، به آرامی چشم هایتان را باز کنید، و به لغت داخل فرهنگ لغت نگاه کنید. مکانی که برای آن لغت تصور کرده بودید را با مکان واقعی اش مقایسه کنید. WORD RECOGNITION GAME Steps of the Game: 1) After PhotoReading the dictionary, relax a while within yourself. Allow a word from the pages you have PhotoRead to gently and easily come into your conscious awareness. It may feel as if you are making up this word, since you did not "read" the pages of the dictionary with your conscious mind. 2) In your mind's eye, imagine the opened dictionary in front of you. Imagine you can see the two pages with the top and bottom of the book. Imagine that placed there on one of the pages of the opened book is the word you chose. Look at the position of the word with your imagination, and pretend you can get a sense of where the word belongs on the page. 3) When you are ready (at a rate that is comfortable for you), gently open your eyes, and look up your word in the dictionary. Compare your imagined placement of the word with its actual position on the page of the book.
ستاره شگفتی در عکس خوانی با اصطلاح خاصی همراه است این متن ترجمه یک مقاله انگلیسی می باشد ستاره ی شگفتی هدف: نشان دادن نحوه ی مسدود شدن یادگیری توسط ذهن منطقی و اینکه چطور جلوی موفقیت سد های احساساتی می سازیم. این تمرین شما را برای کشف تفکر جدید و استراتژی های احساس کردن آماده می سازد، که می توانند منجر به مهارت های تصویر خوانی گردند. ملزومات: . آلبوم دوره یادگیری شخصی را در یک طرف قرار دهید تا مشاهده ستاره را مسدود کنید. . آینه ی کوچک . مداد یا خودکار برای طراحی . طرح ستاره ی شگفتی آماده سازی: آلبوم را بین خود و ستاره قرار دهید تا دید خود از ستاره را مسدود کنید. آینه را در یک دست خود بگیرید تا ستاره را تنها از طریق آینه بتوانید ببینید. تمرین: هنگام نگاه کردن به ستاره از طریق آینه،ستاره را ترسیم کنید. سعی کنید ستاره را در 90 ثانیه بکشید. یکی از بزرگترین چالش ها و مانع ها برای تصویر خوانی این است که شما می دانید چطور باید بخوانید. بسیاری از ما فراموش کرده ایم که بار اول چگونه یاد گرفتیم بخوانیم. این تمرین، چنین تجربه ای را برای شما فراهم می کند. ما یاد می گیریم به سختی تمرکز کنیم و با دقت یاد بگیریم، زیرا مهم ترین چیز درباره ی یادگیری صفحه ای است که جلوی چشمانمان می باشد. مانند این است که اصرار کنیم هر چیزی که برای کشیدن ستاره نیاز داریم از طریق آینه به ما می رسد. اگر این تنها استراتژی تان است، دچار " انسداد ذهن" خواهید شد- جلو و عقب خواهید شد و قادر نخواهید بود که پروسه را انجام دهید. به این فکر کنید که یک ستاره چه شکلی است. می دانید که با یک نقطه در بالای صفحه شروع می شود. دستتان برای کشیدن اولین خط چگونه حرکت خواهد کرد؟ شما باید بدون توجه به شکل موجود در آینه حرکت کنید. تنها راه برای کشیدن ستاره ایت است که از پشت چشم هایتان به ستاره نگاه کنید- از ذهنتان- و سپس مطابق تصویر درونی تان ترسیم کنید. آینه به شما تنها دو چیز می گوید. به شما بازخورد می دهد که آیا میان خطوط هستید، و به شما کمک می کند بدانید چه زمانی جهت را تغییر دهید. وقتی به یک نقطه ی اتصال رسیدید و لازم بود جهت را تغییر دهید، به تصویر درونی تان فکر کنید و اینکه دست تان در کدام مسیر باید حرکت کند. با اولین احساس حرکت درست، حرکت کنید و آینه را فقط برای دانستن این که آیا بین خطوط هستید چک کنید. همین استراتژی در مورد خواندن نیز صدق می کند. نیاز است که از پشت چشم هایمان بخوانیم. باید به تصاویر و احساسات درونی مان تکیه کنیم، صفحه را فقط برای دانستن زمان تغییر و اینکه چه موقع تصویر درونی متن باید تغییر کند تا با تصویر بیرونی مطابقت کند، چک کنیم. در مرحله ی اول، عدم صلاحیت ذهن ناخودآگاه، مشکلاتی خواهید داشت. چیزی در زندگی تان شکسته اما نمی دانید برای تعمیرش به چه چیزی نیاز دارید و یا برای تعمیرش چه باید بکنید. در این مرحله داشتن حس ترس متداول است، که گاهی ائقات با هیجان و امکان حل مشکل همراه می شود. سپس، احساس می کنید که پاسخ های کنونی تان به خوبی به شما خدمت نمی کنند. در واقع، منبع مشکلاتتان هستند. تکنیک های جدید یاد می گیرید و برخی از آنها را امتحان می کنید، اما به نظر نا آشنا می آیند. اکنون می دانید چه چیزی شکسته است، می دانید چه بکنید، اما هنوز قادر به انجام آن نیستید. ما این مرحله را بی کفایتی خودآگاه می نامیم. مرحله ی سوم، شایستگی خودآگاه، یک جهش کوانتومی را ارائه می دهد. تکنیک های جدیدتان تبدیل به مهارت می شوند، و به کمک آن ها موفقیت را تجربه می کنید. با این حال، این مهارت ها هنوز به طور کامل وارد زندگیتان نشده اند. هنوز نیاز است به خودتان یادآوری کنید که از رویکرد جدید استفاده کنید. در نهایت، وارد مرحله ی برتری می شوید. در مهارت هایتان استاد شده اید، و بطور اتوماتیک از آنها استفاده می کنید. تکنیک ها تبدیل به قسمت هایی ذاتی از کیفیت زندگی جدیدتان می شوند. STAR OF WONDER Purpose: To show how the logical mind blocks learning and how we easily create emotional barriers to success. This exercise opens you to discovering new thinking and feeling strategies that turn into PhotoReading skills. Requirements: • Stand the Personal Learning Course album up on one end to block view of Star • A small hand-held mirror • A pencil or pen for drawing • Star of Wonder diagram (below) Prepare: Stand the course album up between you and the Star to block the line of sight to the Star. Hold the mirror in one hand so that you can see the Star only through the mirror. Exercise: While looking at the Star through the mirror, trace the Star. Try to draw the star in 90 seconds! One of the biggest challenges or blocks to learning PhotoReading is that you already know how to read. Many of us have forgotten the process of how we first learn something. This exercise creates such a learning experience. We are taught to focus hard and read carefully, because the most important thing about reading is on the page in front of us. This is like insisting that everything you need in order to draw the Star has to come from the mirror. If this is your only strategy you will develop "brain lock"— you will go back and forth, unable to make progress. Think of what a Star looks like. You know it starts with a point at the top. How would your hand move to draw the first line? You have to make this move regardless of what the reflected image in the mirror looks like. The only way to successfully draw the Star is to look at the Star behind your eyes—in your mind—and then draw as you would draw the inner picture, by moving your hand. The mirror will tell you only two things. It will give you feedback about whether you are staying between the lines, and it will let you know when to change direction. When you reach a junction and need to change direction, think of the internal image and which way your hand has to move. Move by first feeling the correct movement and check the mirror only to know you are staying between the lines. The same strategy applies to reading. We need to read from "behind our eyes." We must rely on our internal pictures and feelings, checking the page to know when our feelings must change and when our inner pictures must be changed to match the outer words on the page. In the first stage, Unconscious Incompetence, you know you have a problem. Something in your life is broken, but you are not aware of what needs fixing or how to respond in order to fix it. At this level it is common to feel fear, sometimes paired with excitement over the possibility of solving the problem. Next, you sense that your current actions are not serving you well. Your actions, in fact, are the major source of your problem. You learn about new techniques and even try some of them, but they seem unfamiliar. Now you know what is broken, you know what to do, but you are unable to do it yet. We label this stage, Conscious Incompetence. The third stage, Conscious Competence, represents a quantum leap. Your new techniques become skills, and you experience success with them. Even so, these skills are not fully integrated into your life. You still need to remind yourself to use the new approach. Finally, you enter the stage of Excellence. You have mastered your skills, and you use them automatically. The techniques become a natural a part of your new quality of life.
حتما این را شنیده اید که با سیستم عکس خوانی می توان تا 25.000 کلمه در دقیقه مطالعه نمود اما مطالعه با سیستم عکس خوانی ذهنی چگونه است و با چه ترفندی افراد می توانند 120 صفحه کتاب را در یک دقیقه بخوانند. در حالی که فقط میشود در یکی دقیقه 120 صفحه را ورق زد. این مطلب را کسانی که طرفدار سیستم عکس خوانی ذهنی هستند به وضوح در مقالات خود مطرح می کنند این مطلب برای ما هم کمی (خیلی) عجیب است. آنچه در مقالات، کتابها و وب سایتهایی که درمورد عکس خوانی مطرح می شود اینگونه است: شما صفحات کتاب را به سرعت با چشم مرور میکنید. می بایست چشم در وسط هر صفحه نگاه بیاندازد ولی سعی کند از گوشه های چهار سمت برگه، به حالت یک عکس برداری صفحه را ببیند و با سرعت ورق بزنید. قاعدتا خواهید توانست حدود 120 صفحه را به این شیوه ورق بزنید البته کارهای دیگری را نیز باید انجام دهید که درک کردن برای شما در این روش اتفاق بیفتد. بعد از انجام این کارها به طور ناخوداگاه شما کتاب را درک کرده اید و محتوا را فهمیده اید. هرچند موسسه تندخوانی نصرت به سیستم عکس خوانی با این شیوه اعتقادی ندارد اما در توضیح این روش باید گفت که در عکس خوانی، با کمک گرفتن از ضمیر ناخودآگاه درک حاصل می شود. یعنی شما کتاب را ورق میزنید. از یک صفحه با چشم عکس می اندازید و ضمیر ناخود اگاه مطلب را درک خواهد نمود. البته برای عکس خوانی توضیحات و روشهای دیگری هم وجود دارد که با این توضیح از عکس خوانی تفاوت بسیار دارد. قطعا اینگونه مطالعه مورد پذیرش کسانی که میخواهند کتاب را بفهمند، یا آن را برای یک آزمون بخوانند مفید نخواهد بود چه اینکه عملا در این روش درصد کمی از متن درک می شود. (قاعدتا تیترهای بزرگ که با آن سرعت از جلوی شما به صورت خوانا رد شده اند) روشهای دیگری نیز در توضیح عکس خوانی بیان میشود که در مقالاتی دیگر به آن خواهیم پرداخت
آیا فهمیدن در عکس خوانی اتفاق می افتد ؟ تا منظور از فهمیدن چه باشد. اینکه کلیتی از متن را بفهمید، یک تفسیر از فهمیدن است و اینکه تک تک کلمات را بفهمید و خود را برای ازمونهای سخت و سوالات کوتاه پاسخ اماده کنید نوع دیگر فهمیدن است. قطعا با آن سرعت بالا فهمیدن امکان پذیر نیست اما فهمیدن یعنی چه فهمیدن 1 ادراک، دانستن، درک کردن، دریافتن، شناختن 2 آگاهییافتن، مطلعشدن، واقفشدن 3 احساس کردن، باخبرشدن، بوبردن، خبردارشدن این مهم است که فهمیدن و یادگیری را چگونه معنا کنیم و در نهایت ببینم میتوان با عکس انداختن از متن کتاب، مطالب را کاملا فهمید و یاد گرفت یادگیری واقعی چیست؟ تفاوت فهمیدن با حفظ کردن چرا برای به خاطر سپردن مطالب یک کتاب ، چند بار آن را میخوانیم و پس از مدتی مطالب را فراموش میکنیم؟ چرا گاهی مطالب را به جای فهمیدن حفظ میکنیم؟ علایم و نشانههای فهمیدن یک مطلب با حفظ کردن آن در چیست؟ روش صحیح کدام است؟ راهکارهای مناسب یادگیری درست در چیست؟ به خاطر سپردن ، مهارت و هنری است همانند حرف زدن، خواندن و فکر کردن. هر کسی میتواند با تلاش و آموزش اصولی هر یک از این مهارتها یا همه آنها را در خود تقویت کند. برای این منظور در ابتدا باید تفاوت حفظ کردن و فهمیدن عمیق مطالب را با هم بدانیم. تفاوت حفظ کردن و فهمیدن مطالب [lightbulb] یادتان باشد، حافظه بخشی از مغز است که وظایف خاص خودش را انجام میدهد. بنابراین سعی کنید وظایفی را به آن محول کنید که قدرت انجام آن را دارد و چیزی را از آن طلب کنید که قادر به انجام دادنش باشد. [lightbulb] این صحیح است که بدون حافظه، یادگیری معنی ندارد اما یادگیری را به معنی «حفظ کردن» گرفتن هم کاملاً اشتباه است. [lightbulb] برای حفظ کردن هر چه بهتر، سعی کنید به هنگام حفظ مطالب از تمرکز بالایی برخوردار باشید. زیرا عامل اصلی فراموشیهای ما نداشتن تمرکز به هنگام حفظ کردن و بازیابی کردن اطلاعات از حافظه است. [lightbulb] به خاطر داشته باشید که حافظه شما از دو بخش اصلی تشکیل شده است: 1- حافظه کوتاه مدت که معمولاً برای چند لحظه تا حداکثر چند دقیقه کوتاه عمل میکند. 2- حافظه بلند مدت که از چند دقیقه تا پایان عمر مطالب را در خود نگه میدارد. [lightbulb] مطالبی که به حافظه بلند مدت سپرده میشود بر اساس یافتههای متعدد تا پایان عمر در ذهنمان باقی میماند مگر آنکه در اثر آسیبهای مغزی دچار آسیب دیدگی شود. [lightbulb] آنچه را که شما فراموشی مینامید، فراموشی به مفهوم از بین رفتن آموختههایتان نیست. بلکه ناتوانی شما در به یادآوری آنچه که به خاطر سپردهاید است. برای مقابله با این پدیده باید از راهکارهای ویژه یادآوری استفاده کرد. [lightbulb] برای آنکه مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند (یعنی مسیر طبیعی و آزاد خود را طی کنند) باید از روشهای خاص این انتقال استفاده کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. [lightbulb] این اصل را به خاطر بسپارید که هر مطلبی که فهمیده شود حتماً حفظ هم میشود اما هر مطلبی که حفظ شود الزاماً فهمیده نمیشود. به عبارت دیگر هر مفهومی محفوظ هم هست اما هر محفوظی مفهوم نیست، گواه این موضوع یادگیری طوطیوار است. مراحل یادگیری عمیق مرحله اول: درک مفاهیم در مرحله اول باید بدانیم قلب یادگیری فهمیدن مفاهیم است. هر مطلب درسی دارای یک یا چند مفهوم اصلی است که هدف نویسنده را مشخص میکند. همه شکلها، نمودارها، مثالها هم برای فهمیدن مطلب است. پس باید بدانید قدم اول در فهمیدن مطلب پیدا کردن هدف درس و یا درک مفاهیم است. مرحله دوم: پیوند زدن مفهوم به دانستههای قبلی خود یک جنبه مهم درک مفاهیم اصلی این است که بدانید این مفهوم با مفاهیمی که قبلا یاد گرفتهاید چه ارتباطی دارد. برای این کار باید مفهوم را مقایسه کنید و برای آن مثال بزنید و نمونه آن را در زندگی خودتان پیدا کنید. مثال زدن را ساده نگیرید.اگر بتوانید برای هر مفهوم مثالهای درستی بیاورید یعنی توانستهاید آن مفهوم را خوب بفهمید. مرحله سوم: سازماندهی و دستهبندی مطالب در این مرحله باید مطالبی که حفظ میکنیم سازماندهی و دستهبندی کنیم. زیرا حافظهای که مطالب طبقهبندی شده و سازمان داده شده را دریافت میکند به مراتب بهتر از حافظهای که مطالب مبهم و درهم را دریافت میکند. مرحله چهارم: مرور مرور چهارمین مرحله برای نگهداری و حفظ مطالبی است که به زحمت به خاطر سپردیم. برای این منظور در فواصل مختلف آنچه را به خاطر سپردهاید مرور کنید تا مطالب به صورت صریح و روشن در دسترستان قرار گیرد. مرحله پنجم: خلاصه نویسی و یادداشت برداری مطالب مفهوم درس را با بیان و زبان خودتان دوباره تعریف کنید. یکی از مهمترین نشانههای فهمیدن هر مطلب آن است که بتوانید آن را با زبان خودتان تعریف کنید. زمانی که توانستید این کار را انجام دهید این تعریف را در برگه یا دفتری به طور خلاصه یادداشت کنید. از همه مطالبی که مطالعه کردهاید خلاصهای تهیه کنید و یادتان نرود که خلاصهها باید به زبان خودتان باشد نه رونویسی از کتاب. فقط یادتان باشد که در این خلاصهها باید نکات کلیدی را یادداشت کنید. مرحله ششم: ارزیابی آخرین مرحله یادگیری، ارزیابی است. ارزیابی یکی از مهمترین مهارتها در آگاهی از یادگیری است. در ارزیابی شما یادگیریتان را بررسی میکنید و متوجه میشوید چه مقدار از مطالب را فهمیدهاید و در چه قسمتهایی مشکل دارید. با این ارزیابی میتوانید به راحتی برنامهریزی کنید. روشهای کاربردی برای یادگیری بهتر [lightbulb] هرگز حجم انبوهی از مطالب را یک جا به خاطر نسپارید. برای حفظ کردن مطالب زیاد بهتر آن است که در فواصل زمانی مختلف بخشهای گوناگون مطلب را حفظ کنیم. این کار دقت حافظه را افزایش خواهد داد. [lightbulb] مطالبی که در فواصل زمانی مختلف به حافظه سپردهایم به یکدیگر متصل کنید و بین آنها پیوند معنایی ایجاد کنید تا هم یکپارچگی و انسجام حافظه حفظ شود، هم انسجام مطلب به خاطر سپرده شده و هم سهولت در بازیابی اطلاعات از حافظه ممکن و میسر گردد. [lightbulb] حافظه شما در سادهترین شکل میتواند به مرکز بایگانی یک اداره تشبیه شود همانگونه که در اداره برای پیدا کردن پروندهتان نیاز به شماره پرونده دارید، برای بازیابی اطلاعات از حافظه هم نیاز به سر نخ خاصی دارید. [lightbulb] به هنگام حفظ کردن مطالب در حافظه از سرنخهای ویژه خودتان استفاده کنید. سرنخها علائم، نشانهها، کلمات یا حروفی هستند که سریعاً شما را به یاد مطالبی که به خاطر سپردهاید میاندازد. [lightbulb] آنچه را که حفظ میکنید به قسمتهای کوچکتری مثل پاراگراف، جمله و یا حتی واژه تقسیم کنید تا جریان حفظ کردن آسانتر شود. [lightbulb] آنچه را که حفظ میکنید با صدای بلند تکرار کنید. این کار چند فایده دارد اول آنکه آنچه را میبینید در حافظه دیداری شما ثبت میشود، دوم آنکه آنچه را با صدای بلند تکرارمیکنید مجبورید به حافظه حرکتیتان هم بسپارید زیرا برای تولید صوت به آن نیاز دارید. سوم آنکه آنچه بیان میکنید را خودتان هم میشنوید بنابراین در حافظه شنیداری شما هم ثبت میشود. چهارم اینکه، آنچه را میشنوید با آنچه را میبینید مقایسه میکنید و ... خلاصه کلام اینکه این شیوه حفظ کردن متکی بر حافظه چند حسی است که بهترین نتیجه را به بار میآورد. هر مطلبی را که حفظ میکنید چند بار از خودتان بپرسید و خودتان به پرسشهای تان جواب دهید و جوابهایتان را با مفاهیم اصلی موجود در متن مقایسه کنید و ارزشیابی کنید. این کار یعنی از خود پرسیدن و به خود پس دادن بهترین نوع خود ارزیابی حافظهای است. [lightbulb] موقع حفظ کردن مطالب، از قدرت تخیل و تجسم ذهنیتان حداکثر استفاده را ببرید. این عمل باعث افزایش عملکرد حافظه میشود. [lightbulb] سعی کنید موقع حفظ کردن خودتان را در موقعیت بازیابی اطلاعات قرار دهید. مثلاً تصور کنید آنچه را که تاکنون در حال حفظ کردنش هستید مورد سؤال توسط دبیر مربوطه قرار گرفته و شما در حال پاسخ دادن به آن هستید. این عمل هم راندمان حافظهای شما را به شکل شگفتآوری افزایش میدهد. چه زمانی میفهمیم یادگیری عمیق انجام شده است 1. بتوانید آن موضوع را به زبان خود بیان کنید. 2. بتوانید در جاهای ضروری علتها را ذکر کنید و موضوع را تحلیل و تفسیر کنید. 3. بتوانید سوالات خوبی از آنها طرح کنید. 4. بتوانید به خوبی به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. 5. با گذشت زمان به راحتی آن را فراموش نکنید و در صورت فراموشی با یک نگاه و مرور سریع آن را به یاد آورید. 6. در حل تمرینات و تستها تسلط و سرعت عمل بیشتری داشته باشید.
سوالات متداول
سوال از کاربر مهمان: (1401/01/26)
هنوز پاسخی به این سوال داده نشده است