خواندن

خواندن

خواندن صحیح چه اهمیتی دارد

یکی از کارهایی که همه ما همیشه انجام میدهیم خواندن متون میباشد. وقتی یک متن را میخوانید، نحوه خواندن آن متن و نحوه برخورد صحیح و سازمان دهی شده با کتابی که میخواهید ان را بخوانید مهم است در این قسمت میخواهیم به موضوع خواندن و چگونگی و روش سازمانهی صحیح خواندن بپردازیم

مقایسه یادگیری با یادآوری

یکی از اشکالات رایج دوستان هنگام مطالعه

مقایسه یادگیری با یادآوری بنا به نظریه های وابسته به روانشناسی خبر پردازی، یادگیری زمانی صورت می پذیرد که اطلاعات دریافتی تمام مراحل حافظه را طی کنند و وارد حافظه درازمدت بشوند. پس از آن هر زمان که ما بخواهیم از یادگیری ها یا آموخته هایمان استفاده ببریم باید آن ها را یادآوری کنیم. یادآوری به صور ت انجام می گیرد: بازشناسی و بازخوانی . بازشناسی یعنی این که تشخیص بدهیم که موردی یا مطلبی را می شناسیم یا نمی شناسیم، مانند مثال قبل که ازشخصی بخواهیم به یادآورد که جمشید احمدی را در جشن عروسی پسرعمویش دیده است یا نه. بازخوانی به این معنی است که فرد مطلب مورد نظر را کاملاً از حافظه فرا می خواند، مانند این مثال که از همان شخص بخواهیم نام غریبه ای را که در جشن عروسی پسر عمویش دیده است به یاد آورد. معمولاً چنین فرض می شود که بازشناسی مقدمه بازخوانی است. یعنی در ضمن تمرین های یادگیری، یادگیرنده ابتدا قادر به بازشناسی و بعد قادر به بازخوانی خواهد بود. در ضمن فراموشی، عکس این اتفاق می افتد. مطلبی که خوب آموخته شده است و هنوز اززمان فراگیری آن خیلی نگذشته است ، قابل یادآوری ( بازخوانی) است، اما پس از مدتی که بدون استفاده باقی بمانند دیگر قابل بازخوانی نیست، ولی قابل بازشناسی است. یعنی یادگیرنده می تواند آن ملب رااز میان مطالب دیگر باز شناسی کند، ولی قادر به تولید آن نخواهد بود. سرانجام اگر مطلب یادگرفته شده باز هم برای مدتی بدون استفاده بماند، نه قابل یادآوری خواهد بود و نه قابل بازشناسی، اما در یادگیری مجدد با بازآموزی زودتر ازمطالبی که اصلاً آموخته نشده اند یاد خواهد گرفته شد. همین دلیل دیگری است برای این که مطالبی که یاد گرفته می شوند و در حافظه درازمدت قرار می گیرند هرگز از بین نمی روند. حال که اطلاعات لازم درباره حافظه های سه گانه را یاد گرفتید، می توانید آنها را با هم مقایسه کنید. جدول 1-2 به همین منظور تهیه شده است. جدول 1-2 مقایسه ویژگی های مهم حافظه های سه گانه با یکدیگر ص44 منبع: کتاب روشهای مطالعه دکتر سیف، فصل سوم

favayede kelashaye taghviyate hafeze

favayede kelashaye taghviyate hafeze dar chist?

kelashaiyi ke ba hadafe taghviyate hafezeye afrad bargozar mishavand mitavannd saritarin va osoolitarin rah baraye komak be afradi bashad ke hafezeye zaifi darand. favayede kelashaye taghviyate hafeze dar eraye barnameye monazam va hadafmand jahate afzayeshe ghodrate bekhatersepariye mataleb ast. hafezeya ali mitavanad amele movafaghiyat dar zaminehaye mokhtalef shavad. barkhi afrad niyazmandand ta hafezeye didari anha taghviyat shavad va barkhi digar daraye zaf dar hafezeye shenavaii hastand. favayede kelashaye taghviyate hafeze shamele hameye anvae hafeze mishavad choon teknikhaii ke dar kelashaye taghviyate hafeze amoozash dade mishavand zemne inke motamarkez rooye rooye yek hafezaye khas hastand tarkibi niz hastand. yani momken ast yek teknik ham hafezaye didari va ham hafezaye shenidari ra taghviyat konad. kelashaye taghviyate hafeze mitavanad shamele yadgiriye rahhaye tondkhani niz bashad. chon tondkhani yeki az maharathaii ast ke niyazmande hafezaye ghavi mibashad.

فواید خواندن

خواندن برای مغز مفید است؟

خواندن یک روش عالی برای تحریک مغز و تقویت مهارت های شناختی در افراد است. علاوه بر این ، خواندن چیز جالب همچنین به جذب اطلاعات جالب کمک می کند ، در عین حال واژگان را نیز افزایش می دهد.

خواندن و هوش

چگونه مطالعه باهوش تر می شود؟

خواندن منظم نه تنها به هوشمند شدن شما کمک می کند بلکه در واقع می تواند قدرت مغز شما را افزایش دهد.

اثر خواندن بر ذهن

چگونه خواندن ذهن شما را باز می کند؟

خواندن با تحریک سمت راست مغز ، تخیل ما را گسترش می دهد. این به معنای واقعی کلمه ذهن ما را به سمت امکانات جدید و ایده های جدید باز می کند که به ما کمک می کند دنیا را از طریق زندگی دیگران تجربه و تجزیه و تحلیل کنیم. ... آنها دریافتند که غرق شدن در یک رمان باعث افزایش اتصال در مغز و بهبود عملکرد مغز می شود.

خواندن و ضریب هوشی

آیا خواندن ضریب هوشی را افزایش می دهد؟

با افزودن به آن انبار ، خواندن هوش متبلور شما را افزایش می دهد. این توضیح می دهد که چرا برخی از تست های ضریب هوشی شامل کلمات واژگان هستند ، که به طور کلی به عنوان یک پروکسی قابل اعتماد از باهوش بودن شما عمل می کنند. ... "هوش مایع" این توانایی برای حل مشکلات ، درک چیزها و تشخیص الگوهای معنی دار است.

خواندن

هخدف از واندن اجمالی

هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. سرعت تقریبی خواندن اجمالی 1000 تا 40000 کلمه در دقیقه است. منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف

خواندن

خواندن اجمالی چه فواید و کاربردهایی دارد

فواید خواندن اجمالی عبارتند از: الف- کارآمدی بیشتر، از راه تخمین زدن اهمیت مطالب و طرح ریزی یک روش مناسب مطالعه. ب- بودجه بندی واقعی تر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مطالب. ج- افزایش میزان درک مطالب و نگهداری آنها در حافظه از راه کسب یک نظر اجمالی از کل مطالب پیش از خواندن جزئیات. د- افزایش میزان دقت و تمرکز حواس از طریق برانگیختن میزان علاقه. . منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف

خواندن

خواندن اجمالی چه فواید و کاربردهایی دارد

فواید خواندن اجمالی عبارتند از: الف- کارآمدی بیشتر، از راه تخمین زدن اهمیت مطالب و طرح ریزی یک روش مناسب مطالعه. ب- بودجه بندی واقعی تر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مطالب. ج- افزایش میزان درک مطالب و نگهداری آنها در حافظه از راه کسب یک نظر اجمالی از کل مطالب پیش از خواندن جزئیات. د- افزایش میزان دقت و تمرکز حواس از طریق برانگیختن میزان علاقه. . منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف

خواندن3

خواندن اجمالی چه روشهایی دارد و چگونه میتوان اجمالی یا خلاصه خواند

روش روش خواندن اجمالی مبتنی است بر نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. در این روش مطالعه، در جستجوی نکات کلیدی دربارة مواد و ساختمان مطالب و نظر و سبک مؤلف باشید. همچنین، برای افزایش میزان علاقة خود نسبت به مطالب به طرح سؤالاتی در مورد مطالب خواندنی بپردازید. برای مطالعه بیشترد ر مورد سوالات به متن کتاب مراجعه فرمایید. منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1

خواندن3

کتاب رمان را چگونه میتوان تندخواند؟

تتوجهات لازم، هنگام خواندن یک کتاب داستانی با روش اجمالی 1. در خواندن یک نوشته ادبی یا یک اثر هنری به طور اجمالی، دو محدودیت زیر وجود دارد. الف) چون خواندن پایان نوشته های ادبی و آثار هنری، اغلب درک خواننده را از مطالب کم و کند و لطف آن را از بین می برد، لازم است در این گونه آثار، تنها به نمونه گیری از قسمت های اول اثر بپردازید. ب) با خواندن اجمالی یک اثر هنری یا یک نوشته ادبی، نمی توان به مفهوم اصلی آن دست یافت. 2. برای کسب اطلاع در مورد اثر، در صورت موجود بودن، اطلاعات پشت جلد کتاب را بخوانید. 3. می توانید با بررسی سریع چند صفحه یا چند فصل اول کتاب، خود را با مطالب کتاب آشنا سازید و نسبت به آن، بیشتر علاقه مند شوید. همچنین سعی کنید تا نویسنده کتاب را بیشتر بشناسید و درباره عصری که نویسنده این اثر را نوشته، اطلاعاتی به دست آورید. برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1

خواندن 6

1. سازمان بندی ابتدایی

پیش از مطالعه کتاب به طور کامل، به کشف قسمت های اصلی کتاب که بر اساس آن، مطالب کتاب سازمان یافته اند و همچنین به کشف اندیشه های مهم کتاب بپردازید. این کار، مستلزم اندیشیدن یا بر روی کاغذ آوردن یک جمله کامل درباره عنوان و مقدمه و خلاصه هر فصل کتاب است؛ به صورتی که این جمله، مبیّن مفهوم اصلی آن فصل باشد. . برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1

خواندن 6

2. تعیین هدف مطالعه

معین کنید که هدف شما از مطالعه کتاب چیست و با چه دقتی می خواهید آن را بخوانید. آیا برای کسب یک برداشت کلی، کتاب را می خوانید یا به دنبال جزئیات هم هستید؟ برای امتحان مطالعه می کنید یا برای رفع نیازهای شغلی یا برای سرگرمی؟ برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1

خواندن 6

3. برآورد دشواری مطلب و زمان مطالعه

مقدار زمانی را که برای مطالعه کتاب در اختیار دارید و میزان دشواری کتاب را تخمین بزنید. اگر در نظر دارید که از خواندن اجمالی پا فراتر نهید، در بودجه بندی زمان خود دقت کنید. یک تخمین واقع بینانه از زمانی که در اختیار دارید، با توجه به هدف شما از مطالعه کتاب و میزان دشواری مطالب، شما را در طرح یک برنامه مناسب و کنترل صحیح روش مطالعه، کمک می کند. برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1

خواندن 6

4. طرح سؤال

حال که درباره کتاب یا یک فصل، اطلاعاتی به دست آوردید، معین کنید که چه اطلاعاتی کم دارید. آیا باید به مطالعه ادامه دهید؟ اگر جواب این سؤال مثبت است، انتظار دارید از یک خواندن عمیق، چه چیزی عایدتان شود؟ چگونه مؤلف از مقدمه، به نتیجه رسیده است؟ مراحل اساسی کتاب، چه هستند؟ آیا این مراحل، به طور منطقی به هم مربوط می باشند و هدف مؤلف چیست؟ آیا مطالب کتاب، با آن چه که شما قبلاً درباره موضوع می دانستید، موافقت یا مغایرت دارد؟ برای مطالعه 5 مرحله دیگر به متن کتاب سیف مراجعه فرمایید منبع: کتاب روشهای مطالعه و یادگیری دکتر سیف، روش1

کندخواندن

علل و عوامل کندخوانی چیست

برخی معتقدند که کندذهن هستند در حالی که کند ذهن نیستند و فقط کندخوان هستند برای کسب اطلاعات بیشتر میتونین لینک زیر رو مطالعه کنید

سوالات متداول

می توانید سوالات خود را در اینجا بنویسید. همکاران موسسه در اولین فرصت پاسخ آن را ثبت خواهند کرد



C 2021 Yad-roye-yar institute

نماد اعتماد موسسه فرهنگی هنری نصرت

تندخوانی، یعنی روش خواندن؛ بهتر خواندن و درست خواندن.
تندخوان که بشوید، تازه به نقطه صفر خود میرسید که باید از آنجا زندگی خود را شروع کنید
(استاد جهانپور)

موسسه تندخوانی نصرت
نشانی: میدان انقلاب، ابتدای کارگر شمالی،
ابتدای فرصت شیرازی پلاک 36 طبقه دوم

02166495480
02166567089

مشاوره با استاد: 02166574710

مراجعه حضوری و ثبت نام: تمامی روزها در ساعات اداری

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest Tumblr