خستگی ازمطالعه

خستگی در مطالعه

چگونه تغییراتی در خستگی در مطالعه داشته باشیم

خستگی هنگام مطالعه به شکلهای خستگی عمومی، خستگی چشم و خستگی مغز نمودار می گردد: خستگی عمومی به جهت عدم حرکت اعضای حرکتی و ساکن بودن آنها به صورت غیربهداشتی و خارج از استاندارد در مدت طولانی است. مطالعه با رعایت اصل دامنه یادگیری- که امکان انجام استراحت مابین مطالعه را فراهم می سازد- و سایر شرایط مطالعه، به خستگی عمومی پایان می دهد. خستگی چشم نیز که به علت حرکتهای طولانی چشم بدون رعایت نکات لازم الاجرا است، با انجام استراحت مابین مطالعه- و رعایت سایر نکاتی- که در بحث شرایط مطالعه گفته خواهد شد- پایان می پذیرد.

خستگی مغر هنگام مطالعه

چگونه تغییراتی درخستگی مغر هنگام مطالعه داشته باشیم

خستگی مغز که حادترین حالت خستگی در هنگام مطالعه است، پدیده ای است که به علت عدم رعایت شرایط مطالعه و ایجاد شرایط نامطلوب برای فعالیت مغز، روی می دهد. در ارتباط با چگونگی ایاد شرایط مناسب برای فعالیت مغز و نحوع فعال کردن مغز برای کسب حداکثر بازدهی از مطالعه و نیل به اهدافی بس والاتر از این رهگذر، به طور کامل سخن خواهیم گفت، چه تمامی تکنیکهایی که ارائه می گردد، بر اساس فعال کردن مغز- بویزه نمیکره راست- و شکوفایی آن و رفتار متناسب با مغز بر مبنای ویژگیها و ساختار آن، پایه ریزی شده است.در این بخش که مقابله با آفت پایین بودن سرعت مطالعه و بیان عوارض شیوه نادرست مطالعه- با تاکید بر مسئله سرعت مطالعه- مطرح است، بروز خستگی مغز را از این زاویه مورد بحث قرار می دهیم:

خستگی و حواس پرتی در مطالعه

چگونه تغییراتی درخستگی و حواس پرتی در مطالعه داشته باشیم

در سطور پیشین دیدیم پایین بودن سرعت مطالعه به خستگی و حواس پرتی می انجامد. آیا در چنین شرایطی که خاکستر خستگی بر وجودمان چنگ زده است و امکان تمرکز بر متن مورد مطالعه وجود ندارد می توان انتظار درک مطلب را داشت؟ پس کاهش سرعت مطالعه، موجب کاهش درک مطلب- به واسطه عدم تمرکز حواس- می شود. به عبارت دیگر افزایش سرعت مطالعه به جهت ایجاد تمرکز حواس، به افزایش درک مطلب می انجامد. هر گاه متن پیچیدگی هایی را که لزوماً کاهش سرعت مطالعه را می طلبد، دارا نباشد، سریعتر خواندن به دلیل جلوگیری از جلب توجه به مسائل پیرامون، موجب تمرکز بر موضوع اصلی می گردد و از انجا که تمرکز لازمه درک مطلب است، افزایش درک مطلب از این رهگذر امری است قطعی.

خستگی در هنگام مطالعه

مغز شما از نظر فنی اندام است ، نه ماهیچه. ... این مطالعه در ژورنال Sports Medicine در سال 2018 منتشر شد ، نتیجه گرفت که وقتی مغز شما نتواند به اندازه کافی دوپامین مصرف کند ، کمتر احتمال دارد که در کار باشید. بنابراین حتی اگر مغز شما یک عضله نیست ، از نظر شیمیایی می توانید با فکر کردن بیش از حد آن را خسته کنید. برای رفع این مشکل ، این نکات را امتحان کنید تا هنگام مطالعه بیدار شوید. یک رژیم غذایی سالم بخورید. خوردن غذاهای چاق کننده باعث می شود شما کند و لاغر شوید. ... آبرسانی بمانید. کم آبی باعث خواب آلودگی شما می شود. ... ادامس جویدن. ... مباحث مطالعه را بچرخانید. ... نوشیدنی های کافئین دار بنوشید. ... از الکل خودداری کنیدبلند شوید و حرکت کنید. بخوبی بخوابید و ساعات لازم از دیگر نکات اصلی برای رعایت خستگی ذهنی است. نکته معمول این است که بین هفت تا هشت ساعت بخوابید ، اگرچه افرادی هستند که بسته به بدن خود ممکن است کم و بیش به زمان نیاز داشته باشند. شما همیشه باید در اتاق محیط مناسب داشته باشید تا خواب آرامش بخش باشد و ما برای روبرو شدن با روز جدید با نشاط از خواب بیدار شویم . مراقبت از آنچه می خورید کلید دیگری است. در صورت عدم نظارت بر غذا و تهیه پنج وعده غذایی در روز ، بی فایده است. و این ضروری است زیرا مغز برای عملکرد و پاسخ به تلاش برای مطالعه به انرژی نیاز دارد. به عنوان مثال ، مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C ، که باعث تأمین انرژی و خوردن غلات از جمله جو دوسر جو که باعث انسداد کورتیزول می شوند ، یعنی هورمون استرس می شود ، خوب است. سایر غذاهای توصیه شده آجیل مانند آجیل یا فندق و همچنین میوه هستند. دستورالعمل های تغذیه همچنین باید شامل سبزیجات برگ سبز ، برنج قهوه ای ، گوجه فرنگی ، ماهی های آبی مانند ماهی سالمون یا ماهی و گوشت بدون چربی باشد. البته هیدراتاسیون یک کلید دیگر است ، بنابراین شما باید آب ، برخی از آب میوه های طبیعی یا تزریق بنوشید که به کنترل استرس و اضطراب کمک می کند. و فراموش نکنید که غذا را بدون عجله بخورید.

چرا هنگام مطالعه خواب الود میشویم؟ (1)

خواب الودگی هنگام مطالعه

تا بحال برایتان پیش امده است؟ کتاب جدیدی خریده اید و یا از کتابخوانه قرض کرده اید و برای خواندنش اشتیاق شدیدی دارید. ولی به محض اینکه به خانه میرسید مجبورید تکالیفتان را انجام بدهید و شام بخورید. بعد از ان هم باید اتاقتان را مرتب کنید و دوش بگیرید. بالاخره کارهایتان را تامام میکنید و در تخت خوابتان دراز میکشید و شروع میکنید به خواندن کتاب جدیدتان.اما ناگهان میبینید صبح شده و تازه از خواب بیدار شده اید و شب قبل هنگام مطالعه خوابتان برده است! خواب الود شدن هنگام مطالعه مسئله ایست که اگر نگوییم تمام مردم، اما دست کم بسیاری از ان ها با ان دست به گریبان اند. همه هنگام مطالعه خوابشان نمیبرد، از طرفی همه به علتی مشابه حین مطالعه خواب الوده نمیشوند. تحقیقات نشان میدهد که خواب الودگی حین مطالعه دلایل متعدد و مختلفی دارد. مطالعه مستلزم حرکات منظم چشم برای دنبال کردن کلمات است. به علاوه، مطالعه از ذهن شما هم کار میکشد چون این ذهن شماست که کمک میکند شما معنی کلمات جملات و پاراگراف ها را بفهمید. با وجود فعالیت های چشم و مغز، طبیعیست که ان ها به استراحت نیاز داشته باشند. و این استراحت با بستن چشم ها و در نتیجه خوابیدن اتفاق می افتد. خواندن برای چشم ضرر ندارد، چشم شما میتواند مدتی طولانی پیش از استراحت کردن و به خواب رفتن باز بماند. اگر با عینک راحت تر میتوانید کلمات راحت تر بخوانید حتما از عینک استفاده کنید تا چشمتان را بیهوده خسته نکنید.

چرا هنگام مطالعه خواب الود میشویم؟ (2)

خواب الودگی هنگام مطالعه

معمولا شما هنگام مطالعه جایی را انتخاب میکنید که در ان احساس راحتی میکنید. جایی مانند تخت یا صندلی ای که با ان راحتید. در این صورت عضلاتتان هم در حالت استراحت قرار میگیرند و به سادگی میتوانید به خواب روید اگر کتاب خواندن را به به زمانی که از کارهایتان فارغ شده اید و در تخت خوابتان هستید موکول کنید ذهن و بدنتان را در شرایطی قرار میدهید که احساس خستگی میکند و از پیش اماده ی خواب است در این صورت، نه تنها خواندن، هر فعالیت دیگری زیاد دوام نمیاورد و به زودی شما راهی سرزمین رویاها میشوید. قطعا اگر هنگام رفتن به رخت خواب خیلی خسته نباشید، مدت بیشتری را بدون احساس خواب الودگی میتوانید کتاب بخوانید، مگر اینکه کتابتان توجهتان را جلب نکند و برایتان جذاب نباشد. اگر کتابی که میخوانید برایتان جذاب نباشد و ذهن و قوه ی خیالتان را مشغول خود نکند، ذهن شما به سمت خیال پردازی های غیر مرتبط متمایل میشود که در نهایت به خواب رفتن را اسان میکند. اگر لازم است کتابی را بخوانید و به پایان ببرید، بهتر است از تکنیک های خاصی استفاده کنید که به شما کمک میکنند هنگام مطالعه خوابتان نبرد!

سوالات متداول

می توانید سوالات خود را در اینجا بنویسید. همکاران موسسه در اولین فرصت پاسخ آن را ثبت خواهند کرد



C 2021 Yad-roye-yar institute

نماد اعتماد موسسه فرهنگی هنری نصرت

تندخوانی، یعنی روش خواندن؛ بهتر خواندن و درست خواندن.
تندخوان که بشوید، تازه به نقطه صفر خود میرسید که باید از آنجا زندگی خود را شروع کنید
(استاد جهانپور)

موسسه تندخوانی نصرت
نشانی: میدان انقلاب، ابتدای کارگر شمالی،
ابتدای فرصت شیرازی پلاک 36 طبقه دوم

02166495480
02166567089

مشاوره با استاد: 02166574710

مراجعه حضوری و ثبت نام: تمامی روزها در ساعات اداری

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest Tumblr