موسسه تندخوانی نصرت

چهار روش برای یادگیری و حفظ مطالب سخت و پیچیده

تندخوانی

یک. يادداشت‌برداری

منظور از يادداشت‌برداری یعني انتخاب و ثبت نكات مهم و كليدي هنگام خواندن يك مطلب يا گوش دادن به يك ‌سخنراني، به گونه‌اي كه بعدا و سر فرصت بتوان مطالب يادداشت‌برداری شده‌ ‌را مرور و بازنگري كرد. در يادداشت‌برداری بايد تنها نكات مهم كليدي ثبت شوند، آنهم به زبان خود يادگيرنده و به‌طور خلاصه. همچنين يادداشت‌ها در صورتی مفيدند كه همراه با توضيح و تفسيرهای خود يادگيرنده باشند

تندخوانی

دو. خلاصه‌كردن

منظور از خلاصه‌كردن نوشتن عبارتهای كوتاهی است كه معرف انديشه‌های اصلی موضوع مورد مطالعه باشد. خلاصه‌كردن به زبان خود به گونه‌های مختلفی انجام شدنی است. يك راه ساده آن است كه، پس از خواندن هر پاراگراف يا صفحه، مطلب آن را در سطر خلاصه كنيد. خلاصه‌ای كه از يك مطلب تهيه می‌كنيد بايد به ديگران در درك آن مطلب نیز كمك نمايد.

تندخوانی

سه. علامت‌گذاری و حاشيه‌نويسی

علامت‌گذاری و حاشيه‌نويسی كه مجموعا شرح‌نويسی نام دارد روشی است كه به وسيله آن با گذاشتن علامت و نوشتن رمز و كلمات و عبارات بر روی متن و حاشيه كتاب ساختمان موضوع و نكات مهم و معانی اصلی برای خواننده برجسته می‌شوند و مطالب تازه به مطالب قبلا آمو خته شده ارتباط می‌يابند

تندخوانی

چهار. قياس‌گری

در قياس‌گری، يادگيرنده با استفاده از شباهت بين امور مختلف ياد می‌گيرد. به عنوان مثال، كار قلب را با كار يك تلمبه قياس می‌كند و از شباهت بين اين دو استفاده می‌نمايد و به يادگيری ويژ گی‌های قلب می‌پردازد.

تندخوانی

منبع

برگرفته از کتاب روشهای یادگیری و مطالعه نوشته دکتر علی اکبر سیف

تندخوانی

نویسنده

نویسنده. نوید ج

در مورد این متن سوالی دارید؟ اینجا بنویسید.